Nystartet selskab vil lave stille internetrevolution
Det nye selskab Hiper sælger rent, højhastighedsinternet. Det skal kapre kunder, der er trætte af tv-pakker.
Hiper satser på, at mange danskere vil undvære deres tv-pakker og bare have rent internet.
Hiper satser på, at mange danskere vil undvære deres tv-pakker og bare have rent internet. Foto: Colourbox/Free


Medievanerne er hastigt ved at ændre sig til, at folk selv finder deres underholdning på nettet. Derfor bliver efterspørgslen efter tv-kanaler mindre og efterspørgslen efter højhastighedsinternet til så lav en pris som muligt større.

Den tendens vil det nye selskab Hiper leve af. Hiper, der er startet af to tidligere direktør i Fullrate, sælger ren højhastighedsinternet uden telefon eller tv med. Det sker til priser, der er lavere end de største eksisterende aktører på markedets.

- De sidste par år er der sket det, at kabel-tv har toppet. Ligesom fastnettelefoni gjorde det. Over hele jorden går folk mod mindre tv-pakker, og mange unge under 30 fravælger helt tv.

- Derfor mener vi, at der nu er en niche til at sælge bredbånd uden tv. Og at den niche vil blive større, siger administrerende direktør for Hiper Stig Myken.

Udviklingen var evident i TDC's regnskab for første kvartal, der blev offentliggjort onsdag. Den vækker bekymring hos analytikere, der følger TDC, da den ikke bare fjerner overskud fra de store tv-pakker, men også kan mindske priserne på internet.

Hiper gik i luften i december og har siden februar markedsført sig selv. I april fik selskabet en hjælpende hånd, da ny lovgivning forbød eksisterende aktører som TDC at tvinge kunde til at købe tv, hvis de også vil have internet.

- Det går rigtigt stærkt, og vi har meget travlt. Vi sidder alle mand og arbejder i helligdagene og i weekenden lige nu for at forsøge at følge med de mange henvendelser, vi får.

- Men vi er selvfølgelig en nichespiller. Vi leverer ikke tv eller fastnettelefoner. Så vi skal finde de kunder, vi giver mening for. Der er mange, der ikke vil leve uden deres tv-pakke, og det er fint nok for os, siger Stig Myken.

Hos TDC fortalte administrerende direktør Pernille Erenbjerg da også, at man ikke ser Hiper som en trussel.

- Pris er et parameter. Hele oplevelsen og kvaliteten er et andet, og mange kunder efterspørger, at vi leverer samlede løsninger, så de ikke skal købe telefoni et sted, bredbånd et andet sted og tv et tredje.

- Men der er segmenter i markedet, som sætter pris på forskellige ting. Yousee kan ikke være den foretrukne leverandør til samtlige hjem i Danmark, sagde hun.

Planen for Hiper er da heller ikke at vende hele telemarkedet på hovedet. Første mål er 10.000 kunder, og her er Hiper godt på vej.

- Der er 2,3 millioner bredbåndsforbindelser i Danmark. Hvis vi kan få bare fem procent af markedet på fem år, så er jeg glad, siger Stig Myken.

TDC's regnskab, der kom onsdag, viste, at andelen af tv-kunder, der har en lille pakke, er steget fra 26,8 procent i starten af 2014 til 31,1 procent.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.