Ny rekord: Østeuropæiske lastbilchauffører vælter ind over grænsen
Flere og flere lastbiler med østeuropæiske nummerplader krydser den danske grænse - og mange ejes af danske firmaer.
Næsten hver anden lastbil, der krydser den danske grænse, har nu østeuropæiske nummerplader. Personen på billedet har ikke med sagen at gøre.
Næsten hver anden lastbil, der krydser den danske grænse, har nu østeuropæiske nummerplader. Personen på billedet har ikke med sagen at gøre. Foto: Scanpix / arkiv.


Antallet af lastbiler med østeuropæiske nummerplader sætter på ny rekord. Og mange af dem ejes af danske vognmænd. Det viser tal fra vognmandsorganisationen ITD, skriver Fagbladet 3F.

Hver dag krydses grænserne til Danmark af 5.549 lastbiler - flest krydser grænsen til Tyskland.
Hvor der i 2014 var øst-plader på hver tredje lastbil, nærmer det sig nu hver anden - 44 procent af lastbilerne havde øst-plader i første kvartal af 2016. Antallet af lastbiler med danske nummerplader er til gengæld faldet med to procent, og kun 16 procent af lastbilerne har i dag en dansk nummerplade. Det fremgår også, at danske firmaer ejer mange af de østeuropæiske lastbiler.

Det er en positiv udvikling, der viser, at der er gang i samhandlen i EU, mener ITD.

- I de 13 år vi har gennemført grænsetællingerne, har vi aldrig registreret så mange lastbiler på vejene, som i 2015 og 2016. Der tegner sig et klart billede af, at der er gods at køre med. Det er godt for vores branche, siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.

I 3F er der ingen jubel over rekordvæksten.

- Tallene viser, at væksten går forbi den danske transportbranche. Der er ingen danske job i det, derimod er der vækst i løndumping med underbetalte øst-chauffører, siger formanden for 3F Transport Jan Villadsen, der ønsker konstant kontrol af de lastbiler, der krydser grænserne.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.