MobilePay-direktør har en super dag
Danske Banks MobilePay glæder sig over, at en stribe banker nu bliver kunder i biksen.
Danske Banks MobilePay har sejret på markedet for mobilbetalinger.
Danske Banks MobilePay har sejret på markedet for mobilbetalinger. Foto: Danske Bank/Free


MobilePay er kongen af mobilbetalinger i Danmark. Den status er der sat to tykke streger under mandag, hvor den eneste reelle konkurrent, Swipp, har opgivet ævred.

Bankerne bag Swipp har opgivet at udvikle løsningen videre og har stillet sine kunder frit til at gå over til MobilePay. Det har Jyske Bank allerede gjort og yderligere op til 70 banker kan være på vej.

- Der har været intensive forhandler de sidste 14 dage, og før det har det mere været uformel kontakt.

- Det er en super god dag for os. Først og fremmest sikrer vi en større udbredelse af MobilePay, og det er det, der er vigtigt med betalingsløsninger.

- Og så får vi en model, der betyder, at vi kan investere mere i udviklingen af MobilePay. Så det er ganske fint, siger Jesper Nielsen, bankdirektør i Danske Bank.

Da Nordea tidligere på året forlod Swipp for at gå til MobilePay, blev betalingsløsningen udskilt af Danske Bank.

MobilePay kommer dog fortsat til at være 100 procent ejet af Danske Bank.

Nye banker kan nu få såkaldte "distributionsaftaler" med MobilePay, hvor de kan sælge løsningen til deres erhvervskunder.

For MobilePay gør det en stor fordel af få de andre banker ind.

Det betyder nemlig, at overførsler mellem brugere kan gå direkte fra konto til konto og ikke via kreditkort, som det tidligere har været tilfældet, hvis eksempelvis en kunder i Jyske Bank skulle overføre penge til en kunde i Danske Bank via MobilePay.

Med kreditkort skal Danske Bank betale et gebyr til eksempelvis Nets, når det er en overførsel, men de penge bliver sparet nu.

- Det kommer til at gøre os mere konkurrencedygtige. Og det betyder, at vi kan investere mere i udviklingen af MobilePay.

- Vi skal fortsætte med at udvikle løsninger sammen med vores kunder, både på erhvervssiden og på privatkundesiden. Så vi fortsætter med at have skub på udviklingen, siger Jesper Nielsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.