Et tomt bagagebånd kan være et frustrerende syn, i hvert fald hvis du har stået og kigget forgæves efter din kuffert, som aldrig dukker op.
Til gengæld er der hjælp at hente, hvis din bagage er forsinket.
- Det absolut vigtigste er, at man ikke forlader lufthavnen, før man har taget kontakt til flyselskabet eller selskabets repræsentant i lufthavnen, fastslår Lars Arent fra klageinstansen Forbruger Europa.
Forbruger Europa modtog i 2014 i alt 1643 henvendelser om sager, hvor passagerernes bagage var forsinket, beskadiget eller bortkommen. De 777 henvendelser var egentlige klager.
Står du selv uden bagage, skal du huske at sikre dig dokumentation for din anmeldelse, hvis bagagen er forsinket eller ikke når frem, lyder det fra Forbruger Europa.
Hvis din bagage er forsinket på din udrejse, så har du ret til at købe "fornødenheder" på flyselskabets regning.
Du skal altså ikke gå direkte ud og udskifte hele din garderobe med eksklusive luksusmærker, men du kan købe tandbørste, tandpasta og undertøj til at begynde med.
Derudover afhænger dit rådighedsbeløb af, hvor langt du er fløjet, og hvor længe din bagage lader vente på sig. Hvis der når at gå 21 dage, inden din kuffert med indhold er vendt tilbage til dig, så kan du kræve erstatning.
- Derfor er det vigtigt, at du så hurtigt som muligt får dannet dig et overblik over, hvad der rent faktisk var i den kuffert, der aldrig dukkede op. Så skal indholdet gøres op i kroner og ører, når du henvender dig til enten dit forsikringsselskab eller dit luftfartsselskab, forklarer Lars Arent.
Hvis din kuffert trods alt er at finde på bagagebåndet, men til gengæld er blevet beskadiget under flyveturen, så skal du rette henvendelse til flyselskabet inden for en uge.
Du har som regel ret til en erstatning, der svarer til reparationen af skaderne på din bagage.
1. Hvis du føler dig nødsaget til at købe erstatninger, mens din bagage er forsinket, så hold udgifterne nede og gem kvitteringerne. Det er ikke sikkert, at du får dækket alle dine indkøb.
2. "Hvis din indskrevne bagage bortkommer, beskadiges eller forsinkes, kan du have ret til erstatning fra flyselskabet på op til omkring 1.220 euro (cirka 9000 kroner)", står der på EU's eget website, europa.eu.
3. Hvis din bagage har været forsinket i mere end 21 dage, så er den bortkommet. Også selv om den dukker op på et senere punkt.
4. Klag hurtigst muligt. Du er bedre stillet, hvis flyselskabet får din klage tidligt i forløbet. Bed om at få udleveret en PIR-rapport (Property Irregularity Report), der fungerer som dokumentation for din sagsbehandling.
5. Hvis du ikke kan finde en tilfredsstillende løsning med dit flyselskab, så kan du kontakte Forbruger Europa, der yder gratis hjælp og rådgivning.
6. Hvis du har en privat rejseforsikring, så kan du forhøre dig hos dit forsikringsselskab, som vil vurdere dine muligheder for erstatning.
Kilder: Forbruger Europa og europa.eu
/ritzau/FOKUS