Jobkonsulent: Flovt at kalde ledige til meningsløse møder
Nyt it-system har skabt kaos på Næstved Jobcenter siden nytår, fortæller jobkonsulent.
FOTO: Scanpix arkiv/Nils Meilvang


Alt har været kaos på Næstved Jobcenter, siden beskæftigelseskonsulent Lene Haarby og kollegerne vendte tilbage fra juleferie.

Det nye it-system KMD Momentum har store startvanskeligheder, og det påvirker både ansatte og arbejdsløse.

LÆS OGSÅ: Amanda 2.0? Nyt it-system skaber vildt kaos på jobcentre

- Du aner ikke, hvad der virker i dag, og hvad der virker i morgen. Du sidder og laver en jobplan for en borger, og så en halv time senere kan du ikke få lov at gøre den samme for en anden borger. Det er enormt frustrerende, siger Lene Haarby.

Arbejder i blinde

Overgangen til det nye it-system er gået så meget i kludder, at jobcenteret en stor del af tiden ikke er i stand til at trække oplysninger om de ledige fra en ny central database, lige som de heller ikke kan fodre databasen med nye oplysninger.

Det betyder, at Lene arbejder delvist i blind. Hun kan for eksempel risikere ikke at kunne trække et cv på en ledig før et møde. Ofte vil hun heller ikke kunne se, hvor længe borgeren har været ledig, eller hvad der er lavet af aftaler med jobcenteret.

- Når en borger ringer op og spørger til noget, de har fået tilsendt, aner vi ofte ikke, hvad vi skal svare, fordi vi ikke kan se ind i deres jobplan, siger Lene Haarby.

Papirbunkerne vokser

Det digitale kaos gør det vanskeligt at forberede og planlægge møder med de ledige. Det sker også, at ledige tropper op til møder uden grund - og det skærer i den professionelle stolthed.

-Det er jo lidt pinligt, når der pludselig står en borger og undrer sig over, hvorfor de skal til informationsmøde, når de er midt i et løntilskud. Det mest frustrerende er, når vi ikke føler os i stand til at servicere borgerne på en professionel måde, fordi man ikke har styr på, hvor de er henne i deres forløb, fortæller Lene Haarby.

Papirbunkerne vokser og vokser, jo længere tid it-systemet strejker.

Imens kimer telefonerne fra a-kasser, som er i vildrede over, om de skal udbetale dagpenge til en borger eller ej.

- Udover at rive os i håret prøver vi jo at skrive os ud af en masse ting. Vi bruger oceaner af tid på at dokumentere, hvad vi gør, og hvorfor vi gør det. Den tid burde vi jo bruge på borgerne, siger Lene Haarby.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.