Jobcenter vil tættere på borgerne: Dropper skrankerne
På jobcentret i Haderslev dropper man nu skrankerne for at komme tættere på borgerne.
Medarbejderne på jobcentret i Haderslev skal ikke længere stå bag en skranke. Billedet er ikke fra Haderslev Jobcenter.
Medarbejderne på jobcentret i Haderslev skal ikke længere stå bag en skranke. Billedet er ikke fra Haderslev Jobcenter. Arkivfoto: Scanpix


Et jobcenter i Sønderjylland har droppet skrankerne for at komme tættere på borgerne. Det skriver DR Syd.

I Haderslev kan borgerne nu få kommunens medarbejdere tættere på.

Byens jobcenter har nemlig afskaffet skrankerne. Det betyder, at medarbejderne i højere grad skal gå rundt i jobcenteret og hjælpe til, hvor der er behov for det.

- Vi tilpasser os de ændringer, der er i samfundet, og det her gør os mere moderne. Målet er forbedret dialog mellem medarbejdere og borgere, siger formand for beskæftigelses- og integrationsudvalget i Haderslev Kommune Karl Erik Olesen (R).

Der er ved samme lejlighed opstillet fire nye computere, hvor borgere kan få hjælp til at de digitale løsninger.

- Vi vil gerne give et mere menneskeligt indtryk og en direkte indgangsvinkel for de mennesker, der kommer her og besøger os.

- Hvis der er nogle borgere, der får brug for at snakke fortroligt, så er der også mulighed for det, for der er traditionelle kontorer i centret, siger Karl Erik Olesen.

Og nu hvor skrankerne er nedlagt, er der klare fordele at hente for borgerne.

- De træder ikke ind i en kø, men bliver i stedet mødt af en medarbejder. Der træder simpelthen en medarbejder frem og møder en borger, og så hjælper man vedkommende på vej.

- Det kan være, at man skal have en aftale, eller det kan være, at man allerede har en aftale. Det kan også være, at man har et konkret problem, og så er det nemt lige at tale med borgeren om det, forklarer Karl Erik Olesen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.