Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hver femte arbejdsløse undgår familiefesten

Seks ud af ti arbejdsløse danskere har oplevet at føle sig mindre værd end andre, fordi de var arbejdsløse.

17. maj 2012 kl. 06:00
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

”Nå, hvad laver du så?”

Fakta

 

  • Har du selv følt dig mindreværdig, fordi du var arbejdsløs?
    - 29 procent svarer 'ja, ofte'
    - 34 procent svarer 'ja, i enkelte tilfælde'

 

  • Har du følt dig set ned på af andre, fordi du var arbejdsløs?
    - 16 procent svarer 'ja, ofte'
    - 35 procent svarer 'ja, i enkelte tilfælde'

 

  • Har du undgået sociale arrangementer for at slippe for spørgsmålet "Hvad laver du så?"
    - 10 procent svarer 'ja, flere gange'
    - 12 procent svarer 'ja, en enkelt gang'


Kilde: Interresearch A/S for Min A-Kasse

Det rituelle spørgsmål til familiesammenkomsten er svært at undgå. Så svært, at op mod hver femte arbejdsløse bevidst har undgået sociale arrangementer for at slippe for det.

Det viser en rundspørge foretaget af Interresearch A/S for arbejdsløshedskassen Min A-Kasse blandt 829 danskere, der har været arbejdsløse i 2011 eller 2012.

”Alle andre beskriver sig selv i kraft af deres arbejde, og derfor bliver det svært at definere sig selv, når man er arbejdsløs. Konsekvensen er, at mange kommer til at skamme sig,” siger arbejdspsykolog Einar Baldursson fra Aalborg Universitet.

'Føler mig som en fiasko'

En af de 160.000 arbejdsløse danskere er 21-årige Jeanne Lind Larsen. Hun har været arbejdsløs i to år, og det har fået hende til at gå helt ned med flaget.

”Jeg føler mig som en fiasko, fordi der ikke er nogen, der vil have mig. Fordi jeg er arbejdsløs, har jeg det dårligt med mig selv, og det er blevet til en depression” siger hun.

Følelsen af mindreværd er hun langt fra alene med.

Seks ud af ti arbejdsløse danskere har oplevet at føle sig mindre værd end andre, fordi de var arbejdsløse.

Håbløs situation

For Jeanne Lind Larsen har arbejdsløsheden også betydet, at hun har følt sig set ned på af andre.

Det oplever hun blandt andet, når hun færdes på internettet.

”Jeg er træt af, hvordan folk ser på mig, fordi jeg er arbejdsløs. De har en masse fordomme, som slet ikke passer,” siger hun.

Ifølge rundspørgen for Min A-Kasse har hver anden arbejdsløse haft en oplevelse af, at de er blevet set ned på, fordi de var arbejdsløse.

”Som arbejdsløs kan man let komme til at anskue sig selv og ens egen situation som ret håbløs. Man går fra alene at være uden arbejde til at være udenfor arbejdsmarkedet og det sociale liv, der er i forbindelse med arbejdet,” siger Einar Baldursson fra Aalborg Universitet.

Nedladende omtale

Problemet kan også ligge i, hvordan arbejdsløse bliver omtalt.

Næsten hver anden mener, at det er ubehageligt at blive kaldt arbejdsløs.

”Ordet 'arbejdsløs' er nedladende og bliver brugt negativt. Jeg ville hellere kaldes ledig,” siger Jeanne Lind Larsen.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
17.05-2012 | 10:07 af ib jacobsen
Så skulle i prøve at være arbejdsløs, handicappet, på overførselsindkomst, single og nedslidt på EN gang - så skal i bare se fordomme selv fra folk der selv er arbejdsløse ;0) også er jeg ikke engang mørk i hudfarven eller psykisk syg ;0)
 
18.05-2012 | 02:03 af Alexander Andersen
Heh, kan så fortælle at det absolut ikke gør det nemmere når man også er psykisk syg :p
 
 
17.05-2012 | 14:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2012 | 19:02 af kent wieczorek
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2012 | 20:46 af Liliane Morriello
Jeg er ikke arbejdsløs, men jeg er som førtidspensionist udenfor arbejdsmarkedet, og jeg tager heller ikke med til familiefester, både det at skulle rejse efter det og købe gaver med mere, er der ikke plads til i vores budget, vi har ej heller i årevis holdt jul med familien, end ikke holdt jul for os selv, det har i de sidste år været en luksus vi ikke har haft råd til. Jeg ville frygtelig gerne have et par timers arbejde om ugen, bare for at tjene en lille smule ekstra, selvom det med gensidig forsørgelsespligt egentlig slet ikke kan betale sig. da der efter skat og nedsættelse af pensionen vil være mindre end 30% tilbage til mig selv. Men helbredet har de sidste par år sagt helt stop :/

Håber andre har mere held, end jeg har haft.

Mvh
 
 
17.05-2012 | 21:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2012 | 21:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2012 | 19:23 af Liliane Morriello
Jeg er brøkførtidspensionist, og havde på daværende tidspunkt 8.179 kroner brutto om måneden, ingen mulighed for tilskud af nogen art, min mand var ikke berettiget til mere end det der svarede til starthjælp. Men du har ret, jeg har ikke lyst til at fremlægge mit private budget, men med starthjælp + mine 8.179 brutto, kommer et par ikke langt. Alle tøjindkøb foregik i genbrugsforretninger, og det galt også alt hvad vi havde brug for i hjemmet.
Kommunen regnede på daværende tidspunkt vores rådighedsbeløb ud, 164,- kroner, og mente ikke vi var i særligt økonomiske vanskeligheder. Dette har jeg sort på hvidt.

Dette stod på i 3 år, og jeg mistede så at sige kontakten til familien på den bekostning, og der vil ikke blive nogen ny kontakt bygget op.

Mvh

Jeg går ud fra at når jeg skriver noget her, så har mine medmennesker tillid til at jeg fortæller sandheden.


 
 
18.05-2012 | 20:33 af kent wieczorek
hej liliane,ja jeg og mange andre tror dig og hvad du skriver, og fortæller,vi er flere som i jeres situation,selv om jeg er modtager af invalide pension,har jeg heller ikke så stort et rådighedsbeløb,( men problemet er Lene den ældre pædagog som slynger sig om med tabeller og statetikker og hun har ikke manglet noget,andet end et Arbejde som mange som os såkaldte "mange penge førtidspensionister" også gerne vil have,men lad os nu se hvad hun får i b.u.l.p.fagforenings løn,samt hendes budget( hun tror at vi fleste er "sort synet og overdriver fordi hun har fundet nogle pensions satser et eller andet sted,men hun skriver bare ikke hvad den årlige index regulering er på,det må så en intelligent pædagog da også vide,når hun kan slynge sig om med tal og tabeller og hendes sort syns viden,men der er meget der" skurrer i hendes og hendes liges ører" vi tror sgu på dig liliane,...hende skal du bare falde op og ned på,hun er sur fordi hun ikke kan få et pædagog job i sine sidste år inden hun går på "folkepension"med en masse pensions kroner"fra da hun havde et job i børnehaven"men hun er jo på cafe og mange andre spændende steder,for hun mangler sgu ikke noget.......
 
20.05-2012 | 00:20 af Erik Larsen
Jeg er arbejdsløs på a-kasse og ser med længsel frem til 1.10.2012 (efterlønnen), så jeg slipper for at skrive overflødige ansøgninger - ingen arbejdsgiver ansætter folk på 59 år.
Jeg deltager gerne i familiefester og anden selskabelighed. Gaverne er naturligvis ikke så store fra min side, da jeg af gode grunde ikke har så meget at give af. Det er familie og venner da klar over, de fleste kender jo talene fra massemedierne. Men heldigvis inviterer de da alligevel - det er jo ikke altid gavernes størrelse, det kommer an på.

P.S. Min kæreste er førtidspensionist - og jeg misunder hende da ikke hendes handicap - men jeg ville da gerne bytte økonomi med hende........
 
20.05-2012 | 10:00 af kent wieczorek
ja Erik det kan jeg godt forså at du glæder dig til,men nu var det den forrige regering med "de lyserøde Socialdemokrater" som en form som tov holdere,der mente " at det grå guld skulle ud på løntilskud,men de glemte bare at jobbene ikke var til at følge op på deres tillids erklæring til venstre partierne,og så ville de jo gerne hjælpe de ældre ud på arbejdsmarkedet igen,så derfor kom alle de overflødige Ansøgninger til jer og andre ledige,"kun for at de forskellige regerings Partier,fik en lidt længere tid,hvor medierne ikke hængte dem ud til spot og ve,/ men har de kæreste,også fortalt,at det er en invalide pension som skal give hende bare lidt af den livskvalitet tilbage,men som hun så må bruge sin invalide pension på,den livskvalitet som hun mistede da hun blev handicappet,og det gælder de fleste hjælpe midler som hun skal bruge i sin hverdag,for at bare kunne fungere,fakta er at man ikke kan søge alle de hjælpe midler som flere raske personer mener at vi kan,det skal vi betale selv,men som de andre borgere som ikke oppebærer et handicap,kan også søge om ydelser som boliydelse-tandlæge køre godtgørelse osv osv./ så når det kommer til regnestykket tror jeg du hellere ville beholde din nuværende A-kasse udbetaling,uden handicap,og folk glemmer at er man handicappet er kampen for at opretholde en nogenlunde livskvalitet efter handicap,så går de fleste af de pensions kroner til det( hjælpemidler osv,så den pension er en hel del mindre,efter de betalte udgifter til hjælp m.v./ men jeg syntes at det er godt hun har dig til at hjælpe hende med hendes handicap( bare der var nogle flere af din støbning) for sandheden er at pensionerne er ikke så høje med folk med et stort fysisk handicap,for de fleste pensions kroner går til den fysiske hjælp de skal købe sig til, især de fleste som lever alene i egen bolig mv..mvh
 
21.05-2012 | 23:07 af Erik Larsen
"det er en invalide pension som skal give hende bare lidt af den livskvalitet tilbage,men som hun så må bruge sin invalide pension på,den livskvalitet som hun mistede da hun blev handicappet"

Jeg glemte at skrive, at hun er født handicappet.

"Hjælpemidlerne, som hun skal bruge i sin hverdag, for at bare kunne fungere...."

Som fhv. bureaukat i det offentlige har jeg ingen problemer med at skaffe hende de nødvendige hjælpemidler.

Selvfølgelig søger vi de tilskud, hun er berettiget til - såsom som boligydelse (giver mere end lønslavernes boligsikring!!), tandlæge, kørselsgodtgørelse osv osv.

Min nuværende A-kasse udbetaling - uden handicap - giver altså ikke så meget.

Kampen for at opretholde en nogenlunde livskvalitet p.g.a. handicap tager jeg gerne for hende - der er skam mange ting at slås med.
Hendes bosted hører til et at dem, hvor man kom til at ansætte en uduelig leder, hvilket krævede, at vi pårørende måtte tage erfærre, for at vedkommende overhovedet kunne blive afskediget.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/363461:Danmark--Botilbud-sat-under-administration


"de fleste pensionskroner går til den fysiske hjælp de skal købe sig til, især de fleste som lever alene i egen bolig mv."

I egen bolig - det er muligt, det skal jeg ikke udtale mig om.

Men i bostedet betaler alle samme husleje uanset handicap og så kommer boligydelsen bagefter...............
 
17.05-2012 | 23:04 af Kurt Heinrich Frandsen
Dagens topnyhed:

"Hver femte arbejdsløse undgår familiefesten"

Var det ikke mere korrekt at kalde det en offentlig hemmelighed, en banalitet, almen viden eller lignende?
 
 
17.05-2012 | 23:11 af Kurt Heinrich Frandsen
Meget mærkeligt/overraskende, at familiernes sorte/uønskede får, der aldrig eller kun i begrænset omgang fik succes og dermed var i stand til at leve op til forventningerne godt vil undgå dem, der ser ned på dem og føler sig hævet over dem osv.

Højst nyt og epokegørende. Det må mindst være en topnyhed!

Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha.
 
 
17.05-2012 | 23:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2012 | 08:22 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, for så marginaliserer kapitalismen/konkurrencesamfundet jo mindst 20 % af befolkningen!

Og så kan vi ikke forstå, at enkelte reagerer ved at blive kriminelle og/eller radikaliseret.
 
 
21.05-2012 | 23:09 af Erik Larsen
Ja, eller man kan jo også sige, at 4 ud af 5 arbejdsløse ikke skammer sig over at være det.

- Og hvorfor skulle vi dog også det?
 
18.05-2012 | 12:43 af Philip Nunnegaard
Det er nyt for mig at hele 20% af de arbejdsløse har gjort det, men at de arbejdsløse føler sig mindreværdige, kommer absolut ikke bag på mig. Sådan havde jeg det også da jeg var arbejdsløs tilbage i 90'erne, og det endda på en tid, hvor de arbejdsløse ikke var nær så stigmatiserede som i dag.

Dog har jeg selv en enkelt gang holdt mig fra en juleaften i familiens skød, fordi jeg ikke havde lyst til at udstille mit mindreværd i familien. Jeg var dog ikke arbejdsløs, men havde andre grunde til at føle mig som familiens sorte får. Det var min erfaring at mine depressioner brød ud i lys lue hvert år efter jul.
 
 
09.06-2012 | 22:23 af Erik Larsen
Stigmatiserede - hm, jeg var arbejdsløs i slutningen af 1990'erne og igen her i 2010'erne, det havde jeg nu ikke de store problemer med - blotset fra økonomien. Det var egentlig dte største problem. Bivirkningerne som fx. kronisk depression og social fobi kender jeg ikke noget til - jeg glæder mig blot til september, når jeg så er færdig med at skrive overflødige ansøgninger og rende på pipfuglekurser, og hvad man ellers hygger om de arbejdsløse med.
- Det er efterløn, der gør dagen skøn................................ (Frit efter Nissebanden!)
 
20.05-2012 | 16:58 af Peder Bæk
Hvem har ikke prøvet at være til fest hvor du ikke lige kender vedkommende man sidder overfor, hvad er det første man spørger om ... ja lige netop hvad laver du .. hvis han så siger han er arbejdsløs er der sjov nok mange andre der er sjovre at snakke med !!
Så jeg forstår godt arbejdsløse synes det er træls at man ikka bare spørger om "hvordan har du det i dag"
http://www.behandlosordenligt.dk
 
 
09.06-2012 | 22:30 af Erik Larsen
"Ja, hvad laver lige netop du?"

Mit svar er kort og godt: "Jeg laver frivilligt arbejde på plejehjem som klaverbokser og foredragsholder - og det har jeg det da hyggeligt med!"

Jeg skammer mig da IKKE over at være arbejdsløs. - Og det gør åbenbart nok sit til, at mange ved selskabelige lejligheder synes, jeg er tilpas "sjov" at snakke med.
 
22.05-2012 | 02:41 af Jess D. Skov-Nielsen
Så prøv aldrig at have haft et arbejde grundet usynligt neurologisk handicap, 20 år i social-bøddel-systemet, og et samfund der fordi de ikke kan se på dig du er psykisk handicappet tror du bare enten ikke tror nok på dig selv, eller bare ikke gider.... PRØV DET I FUCKING 20 ÅR! ... og læg så et forvirrende skole/uddannelsesliv oven i hatten fra 1. klasse til det fyldte 18. år... og så nu førtidspensionist...

Jeg har ikke oplevet nogen endnu der forstår min situation 100%... og det sker nok heller aldrig...
 
 
22.05-2012 | 02:43 af Jess D. Skov-Nielsen
åhh ja... og glem ikke bivirkningerne der følger... kronisk depression og social fobi...
 
 
22.05-2012 | 07:56 af Liliane Morriello
Der er to løsninger:

Enten forsætter man som i dag, og med pisk forsøger at drive de arbejdsløse rundt i manegen, og gennem pressen fortælle de arbejdsløse, at de bare skal i aktivering, de skal være en del af samfundet, de er igler med snablen langt nede i kassen, og at deres liv er misundelsesværdigt for de kan bare sidde hjemme på sofaen og få penge at leve for som andre skatteydere har måtte slide og slæbe for at kunne betale skatten der skal dække snylteriet.
De arbejdsløse skal bare søge sig et arbejde, finde et job, der i disse tider ikke eksisterer.

Eller man kunne gøre noget andet, man kunne overlade alt det ovenstående, og begynde gennem medierne at skabe forståelse for at der i øjeblikket ikke er arbejde til alle og at ikke alle er så heldige at kunne få et arbejde, og i stedet for at se ned på mennesker uden arbejde, prise sig lykkelig over at man har sit, og at det er en tid hvor netop de der er i arbejde skal støtte op om at få de der ikke er det, godt gennem denne midlertidige ledighedskrise.

Man kan, hvis man vil, holdningsbearbejde, og man gør det i stor stil, og med stor succes, man kan gå både den ene og den anden vej, den ene er støttende, den anden er nedbrydende, hvilken har man valgt?!
 
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites