Bittesmå brysteholdere proppet med vat. Og g-strengs trusser, der lader bagdelen stå tydeligere frem gennem tøjet.
Det er ifølge tøjgiganten Hennes&Mauritz passende undertøj til helt unge piger på blot 10-12 år.
Nyhedsavisen har været på indkøb i H&M, hvor vi spurgte flere ekspedienter, hvad butikken har af undertøj til piger fra 10 år. De henviste til g-strengstrusser og push up bh'er og sagde, at den primære målgruppe til undertøjet er de helt unge piger.
Ikke for børn
Undertøjet er ikke i børneafdelingen, men har sit eget område i undertøjsafdelingen for voksne. Men det gør ikke sagen bedre, mener Red Barnet.
»Vi synes, at H&M burde rydde de mindste størrelser fra hylderne, så de resterende størrelser bliver for store til børnene,« siger psykolog Kuno Sørensen, der ikke kan se meningen med, at helt unge piger skal gå med g-streng.
»Trusserne er vel opfundet, fordi man ikke skal kunne se dem, når man har en stram kjole på. Men der er ingen grund til, at piger i den alder skal gå med nogen af delene,« siger han.
I værste fald kan de unge piger nemlig komme galt af sted.
»De kan komme til at sende nogle signaler til ældre drenge, som kan blive misforstået, forklarer Kuno Sørensen.
Børnepsykolog John Halse er enig.
Risikerer overgreb
»Med en push-up og g-streng risikerer de unge piger, at lidt ældre drenge gramser på dem. Men børn skal have lov til at være børn og ikke gå i udfordrende tøj, der har seksuelle overtoner,« siger John Halse.
Han anbefaler forældre at tale med sine børn om, hvilke signaler pigerne sender, når kjolen er stram og push-uppen giver indtryk af, at pigen har fået bryster.
»Ikke på en fy-fy-skamme måde. Men ved at få barnet til at forklarere, hvorfor det gerne vil have push-up og g-streng på. Og ved at snakke om, hvad barnet fortæller sine omgivelser gennem tøjet.«
H&M: Ikke til børn
Men H&M afviser, at undertøjet er til piger under 15 år.
»Det er en beklagelig fejl, hvis man som kunde bliver henvist til det undertøj, når det drejer sig om 10-12-årige børn. Undertøjet hænger i dameafdelingen, og vi henvender os ikke til børn med undertøjet,« siger marketingchef for H&M Danmark Marlene Hyre Dybbro
Men med størrelsen og børne-figurerne har det jo en børneappel?
»Vi har en bred målgruppe, og undertøjet henvender sig til kvinder i mange aldre. Og til kvinder, der bruger små størrelser.«
Vil I fjerne de små størrelser, sådan som Red Barnet mener, at I skal?
»Nej, for vi har det adskilt fra børneafdelingen. Men hvis vi får en henvendelse fra Red Barnet kigger vi på det.«