HK bifalder stort fald i optaget på handelsuddannelser
Der er optaget 30 procent færre på handelsuddannelserne. Det er positivt, mener HK Handel.
Der er blevet færre elever på handelsuddannelserne, efter at der er indført karakterkrav. Det er positivt, mener både HK og Dansk Erhverv.
Der er blevet færre elever på handelsuddannelserne, efter at der er indført karakterkrav. Det er positivt, mener både HK og Dansk Erhverv. Foto: Colourbox/free


De nye karakterkrav i dansk og matematik har fået sommerens optag på en række erhvervsuddannelser til at falde, viser tal fra Undervisningsministeriet.

Specielt uddannelserne inden for detailhandel er ramt, idet optaget i 2015 er 30 procent lavere sammenlignet med sidste år.

Det bekymrer dog ikke fagforeningen HK Handel, tværtimod. Her går man ind for at uddanne til det behov, der er på arbejdsmarkedet.

- På detailområdet, der er den største erhvervsuddannelse på det private område, har vores medlemmer en dimittendledighed på 33,9 procent.

- Det vil sige, at hver tredje nyuddannede ikke kan få et job. Samtidig er der ikke praktikpladser til en stor gruppe af eleverne, der derfor ender i skolepraktik, siger Per Tønnesen, der er formand for HK Handel.

Dansk Erhverv vælger også at se positivt på de faldende adgangstal, som man håber vil resultere i et bedre uddannelsesmiljø og højere kvalitet i undervisningen.

- Tendensen, i de meldinger vi får fra skolerne, er, at de optagne elever er stærkere og mere motiverede end tidligere, og at de merkantile uddannelser også ser ud til at tiltrække nogle af de elever, som tidligere har fravalgt en erhvervsuddannelse, siger Laurits Rønn, der er direktør i Dansk Erhverv.

Det var i forbindelse med et forlig indgået af samtlige Folketingets partier minus Enhedslisten, at erhvervsskolerne blev reformeret ved virkning fra denne sommer.

Et af hovedpunkterne i reformen var, at der blev indført et adgangskrav om en karakter på mindst 2 i dansk og matematik.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.