Her hjælper købeloven dig ikke
Den danske købelov skal sikre dine rettigheder som forbruger. Men vidste du, at du i nogle tilfælde er overladt til dig selv?
Du er meget dårligt stillet som forbruger, hvis du har handlet i en butik, der går konkurs.
Du er meget dårligt stillet som forbruger, hvis du har handlet i en butik, der går konkurs. Foto: colourbox/free


Ved en virksomheds konkurs kan du virkelig ende med at stå med håret i postkassen, for det kan hurtigt blive svært at reklamere over et produkt eller få penge tilbage, som firmaet skylder dig.

- Man står rigtig dårligt som forbruger. Ikke kun hvis man har købt en vare, men også hvis man har et tilgodebevis eller et gavekort, siger Jakob Steenstrup, jurist hos Forbrugerrådet TÆNK.

Det kan altså være en god idé at få brugt de gavekort og tilgodebeviser, som roder rundt i pungen. For hvis butikken pludselig ikke har flere penge i kassen, kan du ikke gøre andet end at smide dem i skraldespanden.

- Hvis man køber en vare eller et gavekort, og butikken derefter får nye ejere, kan man heller ikke være sikker på at kunne returnere varen eller benytte gavekortet, forklarer Jakob Steenstrup.

Når en virksomhed går konkurs, fordeles værdierne til kreditorerne. Der er regler om, hvordan de skal fordeles, og hvem der får først. Men hvis man bare er forbruger, der vil have penge tilbage for en vare, er der igen dårlige nyheder.

- Som almindelig kreditor skal man ikke forvente at få særlig meget, hvis man da overhovedet får noget, siger Camilla Dons Christensen, chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Har du eksempelvis købt et elektronikprodukt hos en forhandler, som siden går konkurs, er det værd at tjekke, om du har garanti til gode hos producenten af din vare. De er dog ikke forpligtet efter lovgivningen, medmindre de selv har givet en garanti, forklarer Jakob Steenstrup.

Ved køb på nettet er der god mulighed for at få sine penge tilbage, hvis virksomheden lukker før varen når frem.

- Man kan i nogle tilfælde gå til sit pengeinstitut og kræve pengene tilbage ved hjælp af det, der hedder "charge back", siger Camilla Dons Christensen.

Du skal være opmærksom på, at der kan være forskel på reglerne i forhold til hvilket kort, du har betalt med. Reglerne om "charge back" gælder nemlig kun internationale kreditkort, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Vores bedste råd er at undgå at forudbetale. Hvis man gør det, så brug et internationalt kreditkort, siger Camilla Dons Christensen.

Fakta: Kender du købeloven?

Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.

Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb, når du handler i en butik. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.

Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.

Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte din vare nogle få gange - typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.

Kilde: forbrug.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.