Helt vildt: Du bruger en måned om året på at læse emails
Selv om sociale medier er populære, er e-mails stadig den største tidsrøver. Men dit forbrug kan begrænses med simple trick, siger ekspert.
Foto: Scanpix/Iris


E-mailen er med os overalt, og selv om sociale medier fylder mere og mere i hverdagen, er det elektroniske brev stadig den største teknologiske tidsrøver i vores liv.

En ny undersøgelse som YouGov har lavet for Adobe blandt 1020 danskere, viser, at vi dagligt bruger 2,3 timer på arbejdsmails og 1,2 timer på private e-mails.

Alt i alt svarer det til, at vi bruger 808 timer om året - lidt over én kalendermåned - på at skrive og besvare e-mails. Og det overrasker ikke Søren Schultz Hansen, som er ekstern lektor i digital kommunikation på CBS og forfatter til flere bøger om de såkaldte digitale indfødte.

- Jeg er ikke overrasket. Faktisk vil jeg påstå, at det er lavt sat, siger han.

Ham vender vil tilbage til.

Først skal vi dykke længere ned i Adobes undersøgelse. Den afslører nemlig, at hver femte har tjekket e-mail under en fysisk samtale med anden person, hver tiende, mens de kørte i bil, og hele fire ud af ti har åbnet indbakken, mens de var på toilettet.

Et tilsvarende antal sender e-mails i weekenden, mens hver anden siger, at de ind imellem tjekker e-mails, når de holder ferie.

Så mailer vi danskere bare ubekymret løs i ét væk?

Nej. Faktisk viser undersøgelsen, at hver fjerde har forsøgt at trække i håndbremsen og tage en decideret kold tyrker.

Endnu flere - hver anden - har forsøgt at være uden e-mail i en uge eller mere.

- Vi er tilsyneladende ved at nå et mætningspunkt, hvor vi selv i et vist omfang slår fra, siger Imran Afzal, der er nordisk marketingchef for Adobe Marketing Cloud.

Og så er vi tilbage ved vores digitale ekspert, Søren Schultz Hansen fra CBS.

Han anerkender, at e-mailen fylder meget, men en "e-mail detox" er som udgangspunkt ikke den rette løsning, hvis man føler, mailen har taget magten, mener han.

- Vi må ikke glemme, at e-mailen er et fantastisk redskab. Kunsten er at være bevidst om, at e-mail-forbrug - som alt andet - kan tage overhånd, hvis man ikke er bevidst om at lave nogle regler for sig selv.

Søren Schultz Hansen har selv lavet en simpel regel.

Han må ikke tjekke sin arbejdsmail, når han ikke arbejder. Punktum.

- Det er jo egentlig et banalt benspænd, men det virker for mig. Jeg kan mærke, at jeg har slappet mere af i mit hoved, for eksempel i weekenderne, når jeg har ladet postkassen være.

Søren Schultz Hansen har et andet råd: Prøv i løbet af en hel dag at tælle efter, hvor mange gange, du tjekker for eksempel e-mail og sociale medier.

Hans gæt: Det gør du mindst otte gange i timen. Hen over en arbejdsdag bliver det altså til godt 60 tjek. Når du kommer hjem, går du måske lidt ned i gear. Men over 100 tjek om dagen er ikke urealistisk.

Nå du kender dit konkrete tjek-mønster, kan du bagefter opstille konkrete regler, for eksempel at halvere antallet af besøg i postkassen i løbet af en dag.

Søren Schultz Hansen har dog også en opfordring til vores arbejdsgivere: Gør det krystalklart, hvilken reaktion der forventes af medarbejderne på e-mails, de modtager.

- Hvis der ikke er regler på området, vil de fleste af os regne med, at alt haster. Men for eksempel kunne chefen jo melde ud, at det forventes, at man tager telefonen, hvis den ringer, men at man kun behøver at læse SMS'er, ikke besvare dem, og at man hverken behøver at læse eller besvare e-mails, når man er hjemme.

Lidt mindre mail i hverdagen - fem råd:

- Slå alle notifikationer på din smartphone fra.

- Indstil mobilmailen, så den holder op med automatisk at opdatere klokken 17.

- Vent en halv time om morgenen, inden du første gang tjekker mail.

- Beslut som princip, at du aldrig tjekker mails, når du spiser.

- Hold fokus: Læs dine e-mails på afgrænsede tidspunkter af dagen.

Kilder: altomledelse.dk, bro-blog.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.