3F Kastrup er klar til sympatikonflikt med Norwegians kabinepersonale. Det oplyser formanden Henrik Bay Clausen til Avisen.dk.
Det norske fagforbund Parat har bedt dansk LO om hjælp i striden med det norske lavprisselskab. Balladen er udløst af, at Norwegian vil overflytte sit kabinepersonale i Danmark og Norge og splitte dem op i to separate selskaber. Det betyder, at kabinepersonalet ikke længere vil kunne forhandle samlet, og det kræver fagforeningen.
3F lugter en deroute mod dårligere løn- og arbejdsvilkår.
“Vi ser, at denne forretningsmodel fra Norwegian breder sig, Altså at også vi , der arbejder med groundhandling, på sigt bliver ansat i vikarbureauer. Vi frygter, at social dumping breder sig,” siger Henrik Bay Clausen.
Påvirker lufttrafikken
Ground-handling-personalet er dem, der arbejder på jorden med eksempelvis bagagehåndtering og påfyldning af brændstof. De har altså nu meldt sig som sympatisører i konflikten. Det kan komme til at påvirke lufttrafikken betydeligt.
“Hvis jeg havde tænkt mig at købe en flybillet i de kommende uger, så ville jeg nok vælge et andet selskab end Norwegian,” siger Henrik Bay Clausen.
Norwegian er det næststørste selskab i Københavns Lufthavn med mange tusinde danske passagerer om året.
En strejke vil - ifølge branchesitet Check In - kunne bryde ud i slutningen af maj. Konflikten kan dog også begynde tidligere, hvis forligsmanden undervejs i forhandlingerne vurderer, at der ikke er udsigt til at parterne kan nå til enighed.
"Hvem laver ravage?"
Henrik Bay regner med, at sympatikonflikten vil berøre samtlige Norwegian-flyvninger til og fra Kastrup. Om besværet for flypassagererne siger Henrik Bay Clausen:
“Hvem er det der laver ravage her? Det er Norwegian, der prøver kommer af med medarbejderne. Det her handler for os om at ramme Norwegian og ikke andre. Vi gør det her, fordi vi ikke er interesseret i, at den her forretningsmodel breder sig.”
Asiatisk kabinepersonale
Norwegian har været genstand for stor bevågenhed fra fagforeninger på grund af lavprisselskabets krumspring for at undgå at betale skandinaviske lønninger.
Det er især flyselskabets registrering i Irland, der har mødt modstand. Med en irsk driftstilladelse har Norwegian nemlig mulighed for at bruge asiatisk kabinepersonale på sine langdistanceruter mellem Skandinavien og Asien/USA, mens flere af piloterne er ansat via et bemandingsbureau i Singapore.