Har du en fobi? Sådan kan du komme af med den
Mange mennesker er bange for lukkede rum, højder eller edderkopper. Er du en af dem? Læs her, hvordan du giver slip på din frygt
Bliver du bange ved synet af den her? Så bør du måske prøve med kognitiv terapi.
Bliver du bange ved synet af den her? Så bør du måske prøve med kognitiv terapi. Foto: /free


Får du også pulsen op, når du skal ind i en elevator, eller skal du stadig have hjælp til at fjerne edderkoppen fra badeværelset?

Hvis du har en irrationel angst for eksempelvis edderkopper, oplever du måske også, at du er bange for tanken om eller tegninger af de ufarlige spindlere. Det kan være et tegn på, at du har med en ægte fobi at gøre.

En simpel fobi er kendetegnet ved at være en overdrevet og irrationel frygt for en ufarlig situation eller objekt.

Det kan være edderkopper, aflukkede rum, åbne pladser og faktisk alt andet mellem himmel og jord.

- Man kan kalde sin frygt en fobi, når den er i et omfang, der er invaliderende. Eksempelvis hvis du ikke kan tage i sommerhus, fordi der er edderkopper, eller ud at rejse, fordi der er slanger, siger Pia Callesen, der er klinikchef på Cektos, Center for Kognitiv og Metakognitiv Terapi.

Mennesker har nogle medfødte fobier, der oftest tæller lukkede rum, højder og edderkopper. Disse ting er overlevelsesmekanismer, der ligger indkodet i vores dna.

- Så vi kan eksempelvis være bange for små rum, men ikke for elektriske ledninger, der potentielt er langt farligere, siger Raben Rosenberg, der er klinisk lektor ved Hovedstadens Psykiatri.

Man kan også tilegne sig fobier gennem livet. Eksempelvis kan du blive bange for at køre i bil, hvis du har været involveret i en trafikulykke.

Kognitiv terapi handler om at ændre tankerne, man har om objektet, man er bange for. For at komme af med din fobi er den mest effektive måde gradvist at eksponere dig selv for objektet.

Du skal først kortlægge, hvad du egentlig er bange for. Er det at dø, besvime, miste kontrollen eller bare at føle angsten?

Når du har fundet ud af det, kan du give dig i kast med at udsætte dig selv for det, du er bange for. Har du den udbredte araknofobi, kan du starte med at være i nærheden af en plastik-edderkop.

Lige når du møder attrappen, vil du muligvis føle frygt. Men du vil kunne mærke, at angsten daler, jo længere tid du er i nærheden af den. Når du har din angst under kontrol, kan du møde en rigtig edderkop - først fra tyve meters afstand, så ti, så fem. Når du har gennemført det, kan du først røre edderkoppen med lillefingeren, inden du tager den op i hånden.

For hvert eneste skridt, du tager, er det vigtigt, at du får kontrol over din angst, inden du tager skridtet videre.

Eksperterne er enige i, at denne fremgangsmåde er den absolut bedste måde at give slip på sin forbi.

- Du kan ikke snakke dig fra en fobi. Du er nødt til at udsætte dig for den, siger Raben Rosenberg.

Når du har fået kureret din frygt, skal du ikke vente et år, inden du møder en edderkop igen. Så kan du få tilbagefald. Sørg i stedet for, at du i de første uger efter behandlingen jævnligt er i kontakt med en edderkop.

- Så kan kroppen godt huske, at situationen eller objektet ikke er farligt, siger Pia Callesen.

 

Det her har flest danskere fobier for:

- Edderkopper (araknofobi)

- Højder (akrofobi)

- Lukkede rum (klaustrofobi)

 

- Åbne pladser (agorafobi)

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.