Hvis du vil undgå, at din øjesten havner i en gældsknibe, når de bliver gamle nok til at stifte gæld selv, er det vigtigt at sætte tidligt ind og tale med dit barn om penge allerede fra de starter i skole.
Det mener konsulent i finansielt forbrug Louise Skjødsholm og børnepsykolog Margrethe Brun Hansen. De anbefaler begge, at forældre introducerer lommepenge, når barnet er omkring seks år gamle.
- Når barnet begynder at omgås andre børn, er det vigtigt, at de får penge til det, de synes er interessant. Hvis pædagogerne sælger chokoladekage i SFO'en, kan børnene for eksempel få lov til at købe det, siger børnepsykolog Margrethe Brun Hansen.
54.000 danskere mellem 18 og 30 år var registreret i RKI i november 2015. Det fastslog en rapport fra Forbrugerrådet Tænk, som er lavet i samarbejde med Trygfonden.
Margrethe Brun Hansen anbefaler, at man giver sit barn et fast beløb på en bestemt ugedag, og 20 til 25 kroner om ugen er ifølge børnepsykologen passende. Hun mener ikke, at børn skal betales for specifikke pligter i hjemmet.
- Børnene sætter selv deres tallerkener i opvaskemaskinen, og det er ikke noget, de skal have belønning for. De skal lære, at det er noget, alle i familien hjælper til med, siger hun.
Louise Skjødsholm, som er konsulent i finansielt forbrug i Penge- og Pensionspanelet mener, at det er op til den enkelte familie at bestemme, om lommepenge skal gives i forbindelse med pligter. Hun har været med til at udvikle brochuren "Snak penge med dit barn".
- Men det er vigtigt, at man ikke bare sætter lommepengene op, når barnet spørger. Så skal der følge flere pligter med, siger hun.
Når det kommer til, hvad barnet må bruge pengene til, synes Margrethe Brun Hansen man skal lade barnet bestemme selv.
- Børn har rettigheder, og hvis de får lyst til en is, skal de kunne købe den for deres egne penge. Det er også en måde at lære dem at organisere penge på, siger hun.
- I starten vil barnet komme efter to dage og have brugt alle pengene. Så må man sige, at de må klare sig til på lørdag, inden de får flere penge. Efterhånden skal de nok lære at tænke fremad og passe på pengene, siger Margrethe Brun Hansen.
Man kan også lære sit barn at håndtere penge ved at tale om forskellen på mønter og sedler. Eksempelvis er det godt, at dit barn kan se, hvordan en tikrone kan blive til en Filur-is, men at dyrere ting som legetøj ikke kan købes for en håndfuld mønter - der skal man bruge sedler, foreslår Margrethe Brun Hansen.
Louise Skjødsholm er også fortaler for en snak om mønter og sedler.
- Ved at bruge kontanter som eksempel, kan børnene helt grundlæggende lære pengenes værdi, og at forskellige varer koster forskellige ting, siger hun.
Både Louise Skjødsholm og Margrethe Brun Pedersen synes, det er vigtig at tale med sit barn om økonomi og have gennemsigtighed omkring penge i familien.
- Man skal ikke være berøringsangst, når man snakker om økonomi. Man kan sagtens inkludere sine børn, for det er vigtigt, man kan tale frit i en familie. Så lærer de også at forstå, at hvis man skal til Australien til næste sommer, så kan man ikke tage i Tivoli hver måned, siger hun.
Det skal dit barn lære om økonomi:
- Hvordan forskellige mønter og sedler ser ud
- At forskellige varer koster forskellige ting, eksempelvis koster en dukke mere end en pose slik
- At kende forskel på ønske og behov
- At det er helt okay at ønske sig noget, og at man kan spare op til det
- At forskellige familier har forskellige økonomiske prioriteringer, og derfor kan de ikke altid få det samme som deres kammerater
Kilde: Louise Skjødsholm og Margrethe Brun Pedersen
/ritzau/FOKUS