Det kan ende med et monopol og højere priser for forbrugerne, hvis Mobilepay ender med helt at udradere konkurrenten Swipp.
Det vurderer seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Troels Holmberg, efter at storbanken Nordea har valgt at forlade betalingssamarbejdet bag Swipp til fordel for Danske Banks løsning Mobilepay.
- Det er uheldigt set med konkurrencebriller. Det ville være godt med en stærk modspiller til Mobilepay, så priserne i fremtiden ikke får lov at løbe løbsk, siger Troels Holmberg.
- Det kan godt være, at vi i dag ikke betaler gebyrer for at bruge Mobilepay, men det kan vi komme til i fremtiden, siger Troels Holmberg.
Danske Bank lancerede Mobilepay i 2013. Op mod 3,2 millioner mennesker bruger løsningen, når de overfører penge til hinanden eller betaler for varer i butikker.
Swipp, der har 70 banker og pengeinstitutter i ryggen, har aldrig nået samme udbredelse.
Løsningen har op mod 900.000 brugere og er således lillebror til Mobilepay.
Danske Bank oplyser, at man regner med, at andre banker vil tilslutte sig Mobilepay efter Nordeas beslutning.
Hvis det sker, kan det ifølge Troels Holmberg være begyndelsen til enden for Swipp.
Han mener, at myndighederne bør overveje at stille krav til Mobilepay.
- Jeg synes, at man fra myndighedernes side bør overveje, hvordan man i fremtiden kan sikre et mobilbetalingsmarked, hvor der er priskonkurrence og valgmuligheder for forbrugere, siger Troels Holmberg.
- Man kan som samfund overveje at tage nogle skridt til at sikre, at de forskellige systemer kan tale sammen. Så man eksempelvis som bruger af Mobilepay kan overføre penge til en person, der bruger Swipp.
- Det kan man ikke i dag, og det svarer lidt til, at man kun kan tale i telefon med folk, der har samme telefonselskab, som man selv har, siger Troels Holmberg.
/ritzau/