FAKTA: Det gør du ved aflyst fly
Både SAS og Norwegian er ramt af strejke. Her er dine rettigheder, hvis dit fly er forsinket eller aflyst.
Det kan du gøre, når flyene holder stille.
Det kan du gøre, når flyene holder stille. Foto: Pressefoto / David Peacock/free


Både SAS og Norwegian er lørdag ramt af arbejdsnedlæggelser hos personalet.

Hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst er du dog ikke overladt til dig selv. Vicedirektør Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk forklarer, at passagerne har følgende rettigheder:

* Du kan få ny billet eller pengene tilbage.

Du må selv bestemme, om du vil have ombooket din billet til en anden afgang, eller om du vil have pengene tilbage, hvis dit fly bliver aflyst. Får du pengene tilbage kan du muligvis komme hurtigere hjem med eksempelvis tog.

* Hvis du vælger at vente på den næste mulige afgang, skal du have:

Mad og drikke i rimeligt forhold til ventetidens længde, gratis mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon, fax eller e-mail og gratis indkvartering på et hotel, hvis ventetiden strækker sig over flere dage.

* Du skal møde op i lufthavnen:

Selvom du ved, at dit fly er aflyst, skal du møde op i lufthavnen, medmindre flyselskabet har kontaktet dig og givet andre instrukser.

Bor du eksempelvis i Næstved og skal flyve fra København har flyselskabet ligeledes pligt til at sørge for kost og logi, indtil rejsen kan afvikles.

* Ingen økonomisk kompensation:

Ud over muligheden for at få pengene tilbage til billetten har du ikke ret til økonomisk kompensation.

Der findes ellers et EU-direktiv, der giver passagerer ret til kontant erstatning, hvis et fly er mere end tre timer forsinket. Disse regler gælder dog ikke ved forhold, som ligger under for flyselskabets kontrol, herunder strejke.

Du kan heller ikke få erstatning, selvom forsinkelsen betyder mistet tid på rejsemålet, udgifter til hotel, billeje eller tabt arbejdsfortjeneste derhjemme.

* Særlige forhold ved pakkerejse:

Er flyrejsen en del af en pakkerejse, skal man kontakte det rejsebureau, man har købt rejsen hos. Principperne for erstatning er dog de samme, som hvis man har købt flybilletten for sig.

Kilde: Forbrugerrådet

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.