DSB står midt i en omfattende økonomisk hestekur, der har medført store fyringsrunder og en række tiltag, der skal nedbringe omkostningerne for den hårdt pressede, statslige transportvirksomhed.
Spareplanen "Sundt DSB" har betydet, at DSB har sagt farvel til 1260 fuldtidsansatte sammenlignet med sidste år.
En effektiviseringsaftale indebærer øget enmandsbetjening, længere arbejdsdage på weekender og i helligdage og mere fleksibilitet for lokomotivførere, stationsbetjente og togpersonale.
Det blev onsdag tilsyneladende for meget for lokomotivførerne i DSB, der nedlagde arbejdet. Også i forrige uge var der faglige møder blandt togførerne på Københavns Hovedbanegård.
Ifølge lokomotivførerne er det kun et spørgsmål om tid, før der sker en ulykke.
De oplister en lang række punkter, som efter deres mening er årsag til, at sikkerheden halter:
* Sikkerhedsorganisationen fungerer ikke.
* Manglende opbakning til personalet.
* Stort overarbejdspres.
* I praksis er der mangelfuld eller forkert afmærkning på mange stationer, ligesom de orienteringsskærme, som lokomotivførerne skal kigge på, er monteret forkert, og derfor ikke kan anvendes.
* DSB sikrer ikke, at sikkerhedsudstyr som aftalt er på plads ved besparelsestiltag. Det medfører en øget risiko for, at der sker et alvorligt uheld.
* Serviceniveauet er desuden forringet i en grad, så evakuering ikke kan sikres i tilfælde af en ulykke, og ældre, børn og handicappede overlades til sig selv.
* Endelig mener lokomotivførerne, at de presses af en fejlkultur baseret på løftede pegefingre og trusler. En virksomhedskultur, hvor man ifølge lokomotivførerne leder med frygt.
/ritzau/