Forbund: Salgsfolk tjener ikke 475.000 kroner
Det er uværdigt, når DSB skyder skylden for underskuddet på salgsvognen over på de ansatte, lyder det fra Dansk Jernbaneforbund.
Af Irene Stelling
MERE
DSB's togførere, der er kommet under beskydning for at tjene for meget, skal ikke bare sælge kaffe. De skal også tjekke billetter.
DSB's togførere, der er kommet under beskydning for at tjene for meget, skal ikke bare sælge kaffe. De skal også tjekke billetter. Foto: Colourbox


Dårligt købmandskab og mangelfuld ledelse har kørt DSB's salgsvogne i sænk. Ikke de ansattes løn.

Sådan lyder det i dag fra Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer togførerne i DSB.

- Det virker som ren taktik, når DSB midt i en overenskomstforhandling går ud og klager sin nød i pressen og entydigt peger på medarbejdernes løn som den væsentligste faktor for, hvorfor salgsvognene ikke løber rundt. Men i bund og grund handler det om at lægge ansvaret fra sig, siger formand Henrik Horup i en pressemeddelelse.

En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, hvor statsbanerne overtog driften af salgsvognene, har haft et samlet underskud på salgsvognene på cirka 925 millioner kroner.

Ifølge Anette Haugaard, underdirektør i DSB Tog, er det især lønnen til togpersonalet, der er årsag til de store underskud. En årsløn ligger på 475.000 kroner om året.

I Dansk Jernbaneforbund kan man ikke genkende billedet af, at en togfører i gennemsnit tjener knap en halv million om året inklusiv pension.

Grundlønnen for en nyansat ligger på 24.000 kroner og stiger efter 15 års anciennitet til 32.000. Derudover kommer diverse aften- og weekendtillæg.

Forbundet ønsker dog ikke at diskutere løn gennem pressen.

- Hvis DSB's forretningskoncepter og ledelse ikke kan få et simpelt servicekoncept i en servicevirksomhed til at fungere, så er der noget galt, og det er sjældent nederst i hierarkiet man skal lede efter de alvorligste defekter, lyder det fra Henrik Horup.

Dansk jernbaneforbund deltager i øjeblikket i de indledende drøftelser med DSB om mulige effektiviseringer i 2013/2014.

- Derfor er vi chokerede over, at de nu vælger at gå ud og angribe en hel medarbejderkategori på denne måde, endda med nogle tal i hånden, hvor vi vil tillade os at stille spørgsmålstegn ved beregningsmodellen.

Flere trafikordførere er forargede over DSB's underskudsforretning og kalder det 'langt, langt ude' og 'et svigt'.