Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Forbund: Salgsfolk tjener ikke 475.000 kroner

Det er uværdigt, når DSB skyder skylden for underskuddet på salgsvognen over på de ansatte, lyder det fra Dansk Jernbaneforbund.

, 28. januar 2013 kl. 15:34
Start et spil på Spigo.dk
Spil
DSB's togførere, der er kommet under beskydning for at tjene for meget, skal ikke bare sælge kaffe. De skal også tjekke billetter.
DSB's togførere, der er kommet under beskydning for at tjene for meget, skal ikke bare sælge kaffe. De skal også tjekke billetter. Foto: Colourbox

Dårligt købmandskab og mangelfuld ledelse har kørt DSB's salgsvogne i sænk. Ikke de ansattes løn.

Sådan lyder det i dag fra Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer togførerne i DSB.

- Det virker som ren taktik, når DSB midt i en overenskomstforhandling går ud og klager sin nød i pressen og entydigt peger på medarbejdernes løn som den væsentligste faktor for, hvorfor salgsvognene ikke løber rundt. Men i bund og grund handler det om at lægge ansvaret fra sig, siger formand Henrik Horup i en pressemeddelelse.

En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, hvor statsbanerne overtog driften af salgsvognene, har haft et samlet underskud på salgsvognene på cirka 925 millioner kroner.

Ifølge Anette Haugaard, underdirektør i DSB Tog, er det især lønnen til togpersonalet, der er årsag til de store underskud. En årsløn ligger på 475.000 kroner om året.

I Dansk Jernbaneforbund kan man ikke genkende billedet af, at en togfører i gennemsnit tjener knap en halv million om året inklusiv pension.

Grundlønnen for en nyansat ligger på 24.000 kroner og stiger efter 15 års anciennitet til 32.000. Derudover kommer diverse aften- og weekendtillæg.

Forbundet ønsker dog ikke at diskutere løn gennem pressen.

- Hvis DSB's forretningskoncepter og ledelse ikke kan få et simpelt servicekoncept i en servicevirksomhed til at fungere, så er der noget galt, og det er sjældent nederst i hierarkiet man skal lede efter de alvorligste defekter, lyder det fra Henrik Horup.

Dansk jernbaneforbund deltager i øjeblikket i de indledende drøftelser med DSB om mulige effektiviseringer i 2013/2014.

- Derfor er vi chokerede over, at de nu vælger at gå ud og angribe en hel medarbejderkategori på denne måde, endda med nogle tal i hånden, hvor vi vil tillade os at stille spørgsmålstegn ved beregningsmodellen.

Flere trafikordførere er forargede over DSB's underskudsforretning og kalder det 'langt, langt ude' og 'et svigt'.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
28.01-2013 | 16:42 af Henrik Kristensen
flot løn og fantastisk ledelse godt jeg ikke er med til at financierer dem, men hvor det synd for dem er afhængige af dem.
 
 
28.01-2013 | 17:32 af Kristian Mortensen
Er de 32.000 kr en grundløn der rent faktisk udbetales i dag, eller er det først om 15 år?
For en stigning på 8.000 kr på 15 år fra 24.000 kr svarer til en stigning på 2 pct pr år
Og det er vist også det der er aftalt i overenskomsten
Men er der ingen i dag der får en grundløn på 32.000 kr er beløbet som DSB opgiver da utopi
 
 
28.01-2013 | 17:35 af gitte rasmussen
Først om 15 år Kristian, når du stater får du en grundløn på 24.000 kr. Det er en helt almindelig løn indenfor faget.
 
28.01-2013 | 19:25 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
28.01-2013 | 20:02 af Hans Erik Kratholm Rasmussen
Jammer og klage! Er der mon ikke snarere tale om, at man står og mangler nogle millioner til bonusser til ledelsen? Med SAS i frisk erindring har jeg svært ved at se, hvorfor personalet altid skal betale for en dårlig ledelse.
 
29.01-2013 | 09:31 af Finn Sørensen
En Togfører? Hvad kommer De salgsvognene ved?
 
29.01-2013 | 09:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.01-2013 | 09:42 af Lars Nunnegaard
Nemlig. En togfører er ikke det samme ,som en lokomotivfører.
 
 
29.01-2013 | 09:43 af gitte rasmussen
Er der ikke togstewardesser på toget, er det togføreren, der rigger op og laver kaffe på business/business +. Togføreren sælger også drikkevarer og høretelefoner.
 
29.01-2013 | 09:46 af Finn Sørensen
Er der ikke separate folk til at betjene salgs-vognene? Undskyld, nu kører jeg ikke meget med tog - og min for mange år siden afdøde morfar var togfører!
 
29.01-2013 | 09:48 af gitte rasmussen
Jo det er der Finn, men bare ikke i alle tog, derfor bruger man også togfører til andre opgaver.
 
29.01-2013 | 09:53 af Finn Sørensen
Jeg har stadig en del af hans aflagte fløjter. Så vidt jeg husker, en trillefløjte til S-tog og en ren tone til de andre.
 
29.01-2013 | 09:58 af Finn Sørensen
Er der kun tre mand og en lommetyv - så er der tid nok, men når jeg endelig bruger toget - så er det fyldt og så er der ikke tid til at køre rundt med en vogn også - jo måske på Første? Der har jeg aldrig siddet?
 
29.01-2013 | 10:01 af gitte rasmussen
Prøv det, jeg kan anbefale det :o)
 
29.01-2013 | 11:23 af Finn Sørensen
Men er det ikke lidt som med færgerne? Hvor man nærmest har fornemmelse af at man har købt færgen, for at få lov til at komme med ombord. Rødby - Puttgarten har altid været en så blændende forretning, at jeg da godt forstår hvorfor der "ikke er plads i havnen til konkurrenter også".
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites