Elever savner privatøkonomi på skoleskemaet
Undervisningsministeren bør tilbyde privatøkonomi på skemaet på ungdomsuddannelserne, mener elever.
Eleverne på ungdomsuddannelserne vil have privatøkonomi på skoleskemaet.
Eleverne på ungdomsuddannelserne vil have privatøkonomi på skoleskemaet. Foto: JUST LARS/FREELANCE


En rapport fra TrygFonden og Forbrugerrådet Tænk viser, at 54.000 unge er røget i RKI's register over dårlige betalere.

Det får nu tre elevsammenslutninger til at gå sammen i en opfordring til undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) om at putte privatøkonomi på skoleskemaet på landets ungdomsuddannelser.

Opfordringen kommer fra elevorganisationerne på landets gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler.

Særligt formanden for Erhvervsskolernes Elevorganisation, Morten Egede, mener, at der er behov for at klæde unge bedre på til at styre deres forbrug og lånevaner.

- Når vi kan se, at det specielt er på erhvervsskolerne, at mange unge ender i RKI, bør skolerne også løfte deres ansvar for bred dannelse og give os elever bedre fremtidsmuligheder med undervisning i privatøkonomi, siger han.

Formanden for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Steffen Andersen, bider særligt mærke i, at gældsstiftelsen blandt unge har en række uhensigtsmæssige konsekvenser.

- Det kan være svært at sove, spise sundt og koncentrere sig i skolen, hvis man har store problemer med for eksempel økonomien. Det er en ærgerlig start på voksenlivet, siger han:

- Men ud over det forringer det aktivt vores fremtidsmuligheder som unge, når gæld betyder, at vi for eksempel klarer os dårligt i skolen.

For at forhindre de effekter mener forkvinden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Veronica Schultz, at uddannelserne bør hjælpe med at hæve den økonomiske bevidsthed blandt de studerende.

- De forudsætninger kan vi få ved at sætte privatøkonomi på skoleskemaet, så de ikke er bestemt af forældrenes forhold og kendskab til økonomi, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.