Ekstra Bladet dropper at anke tabt sag om gidseldækning
I Københavns Byret blev Ekstra Bladet dømt til at betale to søfolk 600.000 kroner. Avisen anker ikke sagen.
Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen med sin advokat Carlo Siebert foran Københavns Byret. Her fik de to danske søfolk ret i, at avisen havde krænket dem med sin dækning af deres tid som gidsler i Somalia.
Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen med sin advokat Carlo Siebert foran Københavns Byret. Her fik de to danske søfolk ret i, at avisen havde krænket dem med sin dækning af deres tid som gidsler i Somalia. Foto: Jens Dresling/Polfoto


Ekstra Bladet dropper at anke sagen om avisens dækning af danske søfolks tid som gidsler i Somalia. Det skriver avisens chefredaktør, Poul Madsen, i avisen.

Fredag i sidste uge tabte avisen en sag i Københavns Byret, da byretten nåede frem til, at Ekstra Bladet var unødigt krænkende i sin dækning af to danske søfolks tid som gidsler i Somalia.

- Vi er ikke enige i byrettens dom, som blev afsagt i fredags. Men hensynet til de to søfolk vejer for os tungere end at trække sagen ud med en anke til landsretten, skriver Poul Madsen i avisens leder.

Ifølge byretten er Ekstra Bladet erstatningsansvarlig for at have bragt billeder og omtale af private oplysninger, mens søfolkene sad i fangenskab som gidsler i Somalia.

Gidselsagen var af væsentlig samfundsmæssig interesse, lyder det fra byretten. Men Ekstra Bladet gik for langt, fordi avisen bragte billeder af gidslerne og interview, som blev til i fangenskab, og derfor uden at søfolkene havde mulighed for at sige fra.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, og udgiveren, JP/Politikens Hus, skal derfor betale en godtgørelse til de to frigivne gidsler, Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, på 600.000 kroner.

Trods dommen skriver Poul Madsen, at han ikke fortryder, at avisen gik ind i sagen, og at Ekstra Bladet ikke ændrer kurs. Ekstra Bladet vil altid være parat til at tage kampen, hvis magthaverne og myndighederne svigter, lyder det.

- Men det er en erkendelse i den her sag, at selv om min og Ekstra Bladets intention har været nok så god, at de personer, som vi omtaler, synes, at vi krænker dem. Så skal man stoppe, og det er også derfor, at vi stopper nu, siger Poul Madsen til Ritzau.

Med den er der sat et definitivt punktum i sagen.

De to søfolk havde krævet samlet en million kroner af avisen. Men Søfartens Ledere, der førte sagen for de to søfolk, oplyser til Ritzau, at man heller ikke her har planer om at anke sagen.

Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn blev frigivet af somaliske pirater 30. april 2013 mod betaling af en løsesum på knap 40 millioner kroner efter 838 dage som gidsler.

Da Ekstra Bladet startede en kampagne for at få søfolkene frigivet, havde de været gidsler i 536 dage.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.