Ekspert: Vestagers sag mod Google synes meget klar
EU-Kommissionens præsentation af sagen mod amerikansk gigant virker overbevisende, siger professor Jens Fejø.


Det ser ifølge en af Danmarks førende eksperter i EU's konkurrenceregler ud til at være et meget grundigt stykke arbejde og en stærk sag, der ligger bag onsdagens to store skridt fra EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, mod den amerikanske internetgigant Google.

- Hvis de faktiske forhold er, som kommissionen siger, så synes jeg, det er beskrevet meget fornuftigt, siger professor emeritus Jens Fejø fra Copenhagen Business School (CBS).

Den mest fremskredne af onsdagens to sager er den, hvor kommissionen beskylder Google for at misbruge sin dominerende position på markedet for søgemaskiner til at fremme de varer, der sælges gennem Googles egen shoppingtjeneste.

Ifølge EU-Kommissionen sidder Google på over 90 procent af markedet for internetsøgninger i flere EU- og EØS-lande.

Det er ikke dominansen i sig selv, der kan være kriminel. Men måden, den bliver brugt på, når brugerne søger efter for eksempel rejser, bøger, film og restauranter på Googles generelle søgemaskine.

- Det afgørende er jo, at konkurrenterne bliver udelukket. Det kan Google kun gøre, fordi de har dén dominerende stilling på den almindelige søgemaskine, siger Jens Fejø.

Professoren afviser argumenter om, at en privat virksomhed skal have ret til at fremme sine egne produkter.

- Nej, sådan er situationen ikke i EU. Hvis man har en dominerende stilling på et marked, så er der bestemte handlemåder, man skal følge, så man ikke krænker forbrugernes muligheder for et frit valg.

- Det handler ikke bare om, at de er store. Men om at de bruger det, at de er så store, som løftestang til at afsætte deres egne produkter på bekostning af dem, der ikke annoncerer gennem Google, siger Fejø.

Den anden sag handler om Googles styresystem til mobiltelefoner, Android.

Her vil EU-Kommissionen blandt andet undersøge, om Google ulovligt har hindret rivaliserende producenters "udvikling og adgang til markedet" ved at kræve eller motivere disse til "at forudinstallere Googles egne programmer og ydelser."

Det gør ikke det store indtryk på Jens Fejø, at Google i sin første kommentar siger, at der er masser af plads til konkurrenter på markedet for apps, hvor Google benytter sig af såkaldt kombinationssalg.

- Man har et attraktivt produkt og laver så en aftale med køberen om, at de skal købe noget yderligere fra en selv og ikke fra konkurrenten. Det udelukker på slemmeste måde konkurrenterne fra at komme ind på markedet.

- Det afgørende er jo, om forbrugerne kunne have haft endnu bedre muligheder, forklarer Jens Fejø.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.