Ekspert: Giv DSB pisk og penge
Hvis grænsen for forsinkelser og antal aflyste toge skal ned, så skal man investere, siger trafikforsker.
En opgørelse, som Ritzau har lavet på baggrund tal fra DSB, viser, at selskabet kun har nået hver fjerde af de opstillede mål, når man opgør dem på årsbasis. Arkivfoto.
En opgørelse, som Ritzau har lavet på baggrund tal fra DSB, viser, at selskabet kun har nået hver fjerde af de opstillede mål, når man opgør dem på årsbasis. Arkivfoto. Foto: MARTIN LEHMANN/POLFOTO


Kravene for, hvor mange tog, der må være forsinket eller aflyst om året kan sagtens blive skærpet. Det siger trafikforsker ved Roskilde Universitet Per Homann Jespersen.

Han mener, at man sagtens kan sætte grænsen for forsinkelserne ned fra 5 minutter og 59 sekunder til tre minutter. Men det vil kræve, at DSB får flere ressourcer.

- Man skal bruge penge på et reservemandskab og måske folk på perronerne, der skal sørger for at passagererne er klar til at gå ind i toget. Det ser man i lande, hvor forsinkelserne er minimale, siger han og fortsætter:

- Men det er en økonomisk afvejning af, hvad synes vi er acceptabelt at bede DSB om, og hvad vi vil betale for det.

En opgørelse, som Ritzau har lavet på baggrund tal fra DSB, viser, at selskabet kun har nået hver fjerde af de opstillede mål, når man opgør dem på årsbasis.

Blandt andet har DSB ikke kunne holde omfanget af aflyste tog under det aftalte niveau i fjern- og regionaltogstrafikken de seneste 10 år, hvor trafikkontrakterne har været gældende.

Trafikforskeren mener dog sagtens, at DSB kunne have overholdt de målsætninger, der har været fastsat i trafikkontrakterne. Men der har været for mange besparelser.

- Man skal sikre sig, at der er personale nok. At der er et reservepersonale, der kan træde ind og ekstra tog, der hurtigt kan komme på skinnerne. Det har nok ikke været en høj nok prioritet de seneste år, siger Per Homann Jespersen.

Folketingets partier skal snart forhandle om nye trafikkontrakter, som blandt meget andet skal fastsætte de fremtidige mål for forsinkelser og aflysninger.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at man skal overveje at skærpe nogle af kravene, mens trafikordfører hos Enhedslisten, Henning Hyllested, er skeptisk.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.