Taxikrig
Efter dom: Uber-chauffører deler fif for at undgå bøder
Talsmand for Uber-chauffører giver råd til, hvordan chaufførerne kan undgå bøder fra politiet. Vi må lave krumspring, indtil der kommer ny taxi-lov, mener talsmanden.
Det er ok at lave nogle krumspring for at undgå bøder. Det mener Nicolai Jørgensen, som er talsmand for Uber-chauffører.
Det er ok at lave nogle krumspring for at undgå bøder. Det mener Nicolai Jørgensen, som er talsmand for Uber-chauffører. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix.


Ubers chauffører kommer nu med særdeles kreative bud på, hvordan taxi-reglerne kan omgås.

Det sker, efter at en Uber-chauffør i dag i Østre Landsret i København er blevet idømt en bøde på 6.000 kroner for piratkørsel. Dommen har stor betydning. Den gør det klart, at det er ulovlig taxikørsel, som Ubers chauffører udfører. 

Men talsmand for Uber-chauffører Nicolai Jørgensen har en idé til, hvordan de omkring 2.000 Uber-chauffører i Storkøbenhavn kan styre uden om lovens lange arme. 

- I stedet for at køre med personer, skal chaufførerne bare sige til politiet, at de kører med pakker eller anden form for fragt. Så er der ikke tale om taxi-kørsel, men om fuld lovlig fragtkørsel, siger Nicolai Jørgensen til Avisen.dk.

Han er bestyrelsesmedlem i Foreningen for deleøkonomi. Den kommer snart til at afløse Uber Partner Foreningen Danmark med cirka 500 medlemmer, som Nicolai Jørgensen er formand for.

Ligesom et flyttelæs

Nicolai Jørgensen beklager, at der nu er to Uber-chauffører, som er dømt til at at betale bøder på henholdsvis 6.000 kroner og 3.500 kroner for piratkørsel. 

For at det ikke skal gå Nicolai Jørgensens partnere - det kalder Uber sine chauffører - på samme vis som de to dømte, skriver Nicolai Jørgensen til partnerne:

"Skulle du mene, at du skal til at tage sådan en tur, som de to, der er blevet dømt ulovlige, så anbefaler vi, at du i stedet for at køre personer med ledsagne mobiltelefoner, derimod fragter mobiltelefoner med ledsagne passagerer."

Til Avisen.dk siger han uddybende:

- Der er jo ikke noget galt i, at man for eksempel hjælper folk med at flytte og så tager dem med i bilen, når man alligevel kører med flyttelæsset.

Nicolai Jørgensen fortæller, at han selv kører tre til fem timer for Uber hver uge. 

- Jeg vil tro, at cirka hver tredje tur er helt uden passagerer. Her kører jeg i stedet med pakker, glemte nøgler, solbriller, tøj og så videre, siger Nicolai Jørgensen. 

Uber har et koncept i nogle andre lande, hvor Ubers app bruges til at formidle kørsel med fragt. Der har været rygter om, at Uber måske vil indføre denne tjeneste i Danmark også. 

Håber på ny taxi-lov snart

Nicolai Jørgensen ser ikke noget som helst galt i at dele ud af fif til at køre uden om bøder. 

- Ja, det her med fragtkørsel er et krumspring i 11. time. Snart får vi forhåbentlig en ny taxi-lov, som vil åbne op for, at Uber-kørsel kan foregå lovligt, siger Nicolai Jørgensen.

Regeringen med transportminister Hans Christian Schmidt (V) i spidsen er ved at forhandle en ny taxilov hjem.  

- Så vidt jeg hører, kan vi se frem til en model, hvor man med få timers kørsel kan nøjes med at have et almindeligt kørekort. Hvis man derimod har mange timers kørsel, så vil der blive stillet krav om et erhvervskørekort, siger Nicolai Jørgensen.

Læs Avisen.dk's dækning af Uber her.  

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.