DSB lover flere billige billetter
Der skal være flere billige billetter til tog uden for myldretiden, varsler ny DSB-direktør.
DSB-direktør Flemming Jensen vil lokke flere rejsende med toget uden for myldretiden.
DSB-direktør Flemming Jensen vil lokke flere rejsende med toget uden for myldretiden. Foto: Linda Johansen, Polfoto/POLFOTO


Flere skal vælge at tage toget uden for myldretiden, hvor der i dag er mange ledige sæder.

Derfor vil DSB forsøge at lokke kunderne om bord på de tyndt besatte afgange med flere rabatbilletter.

- Vi har tog, der er meget fyldt, men totalt set kører vi rundt med masser af tom kapacitet, og vi vil gerne øge belægningen på vores tog, forklarer selskabets administrerende direktør Flemming Jensen i et interview med Ritzau.

DSB tilbyder i forvejen de såkaldte Orange-billetter, som giver mulighed for, at et begrænset antal passagerer kan rejse med rabat på udvalgte afgange.

Og dette system skal fremover bruges målrettet til at få fyldt de tomme sæder uden for myldretiden.

Direktøren påpeger dog samtidig, at der i dag er rabatordninger, som giver passagererne mulighed for at rejse med rabat i myldretiden, hvor togene ofte er fyldt. Det ønsker direktøren ikke fremover.

- Vi vil gerne udvikle vores produkter i en retning, hvor vi kan fastholde de priser vi har på vores myldretidstrafik og så i større udstrækning prøve at flytte nogle af de kunder ud af de overfyldte tog, som måske ikke nødvendigvis behøver at køre lige midt i myldretiden, siger direktøren.

Hos Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk tager man positivt imod udmeldingen.

- Vi synes, det er en god idé med differentierede produkter, der er målrettet de behov, som de forskellige målgrupper har. Studerende eller ældre er måske ikke afhængige af at rejse på et bestemt tidspunkt, og de vil kunne have gavn af de her løsninger, siger konstitueret projektchef Asta Ostrowski til Ritzau.

Hun tror på, at korrekt udførte rabatter kan tiltrække nye passagerer til togene.

- Mange opfatter bilen som et billigere alternativ end den kollektive transport, og laver man billettyper, der imødekommer deres behov, så kan det flytte passager fra bilen til den kollektive transport, skønner Asta Ostrowski.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.