Drop selvkritikken og få mere selvværd
Hver femte danskere har ondt i selvværdet. De taler grimt til sig selv og dunker sig selv i hovedet, men det vil ny bog afhjælpe.
Stress hænger ofte samen med lavt selvværd, mener forfatter til ny bog om emnet.
Stress hænger ofte samen med lavt selvværd, mener forfatter til ny bog om emnet. Foto: Colourbox/free


Manglende selvværd er et stort overset problem. Nærmest et tabu. For hvem vil indrømme, at de egentlig ikke bryder sig om sig selv.

Ifølge en undersøgelse fra Psykiatrifonden har 20 procent eller hver femte dansker ondt i selvværdet og en grundlæggende følelse af utilstrækkelighed. Psykolog og terapeut Kisser Paludan mener dog, at problemet er endnu mere omfattende.

- 99,9 procent af alle danskere kæmper på en eller anden måde med lavt selvværd. Ofte taler vi til os selv på en måde, som vi aldrig ville tale til en ven eller vores barn, siger Kisser Paludan, der i 30 år har arbejdet med begrebet selvværd og netop har skrevet en bog om emnet.

I "Elsk den du er - styrk dit selvværd på otte uger" giver Kisser Paludan gode råd til, hvordan man trin for trin opbygger sit selvværd. Det starter med at mærke sig selv, være til stede i sin krop og eksempelvis begynde at skrive ned, hvilke tanker man har om sig selv.

- Det er virkelig grumme ting, vi siger og tænker om os selv. Vi skal blive bevidste om, hvordan vi behandler os selv, for eksempel når vi ikke får sagt fra. Mange af os lever meget robotagtigt og ubevidst, siger Kisser Paludan, der afholder kurser og forløb, som styrker selvværdet.

Hun mener, at (egen)kærlighed og medfølelse med sig selv er helt afgørende, fordi det er første step til at kunne have kærlighed og medfølelse med andre mennesker.

- Jeg har klienter, der gerne vil avancere på arbejdet eller have en bedre løn, og det sker ikke. I stedet for at beklage sig over arbejdspladsen eller chefen giver det mere mening at kigge på sig selv. Hvor er det, jeg ikke er tro mod mig selv eller får vist mit potentiale? siger hun.

Vi har alle et enormt potentiale, som vi ofte ikke får udlevet - både fagligt og menneskeligt, mener forfatteren.

- Det kan også være det potentiale, vi har for kærlighed, næring og relationer, siger Kisser Paludan, der mener, at vi står foran en 'bevidsthedsrevolution'.

Vi vil forstå, hvad negative tanker gør ved os og erkende, at lidelser som stress, depression og angst er tæt forbundet med lavt selvværd. Vi vil også forstå, hvor vigtigt det er at elske sig selv, fordi vi derved kommer i kontakt med vores essens eller kerne.

- Når man får adgang til sin essens, får man også adgang til følelsen af, at der er noget, der er større end os selv, og at vi alle er forbundet. Det giver en utrolig styrke og evne til at give slip på vores ego og have tillid til tilværelsen - også når det ikke går, som vi synes, det skal gå, siger Kisser Paludan.

Når så mange døjer med lavt selvværd skyldes det blandt andet, at vi tror, vi skal præstere for at blive elsket, og at vi aldrig har lært at acceptere vores fejl og mangler.

- Det handler ikke om, at vores forældre ikke har elsket os, men de har elsket os med betingelse og at vi har følt, at vi er mere værd at elske, hvis vi har opført os på én bestemt måde. At elske sig selv ubetinget kræver, at man har bearbejdet alle sine skyggesider, så man er blevet et helt menneske, siger Kisser Paludan.

Selvudvikling er derfor ikke for tøsedrenge.

- Jeg plejer at sige: De fleste vil hellere springe faldskærm end at gå ind i reel selvudvikling. Det forstår jeg godt. Det kræver meget mod at udfordre de overlevelsesstrategier, som blev grundlagt som barn, siger Kisser Paludan.

Gode råd til bedre selvværd:

1. Skab nærvær med dig selv - f.eks. 10 minutters meditation om dagen, vær mindfull i dine aktiviteter, træk vejret dybt ned i maven tre gange af to minutters varighed om dagen.

2. Tag ansvar for dig selv og dit liv. Se på områder, hvor du lægger ansvaret udenfor dig selv - altså at ting er andres skyld. Hvad kan du selv gøre/tænke/handle anderledes?

3. Find ud af, hvilke gamle historier du har med dig fra dit barndomshjem, og om hvem/hvad du skal være for at være værd at elske.

4. Iagttag dine tanker. Hvornår dømmer du dig selv? Skriv dine domme ud - alt det værste du siger til dig selv. Spot det i fremtiden og erstat dem med kærlige understøttende tanker, så du bliver din egen bedste ven.

5. Overvej hvordan du behandler dig selv f.eks. i forhold til din krop. Tænker du negativt om dig selv? Giver du din krop den kost, motion, søvn, restitution og kærlighed, du har brug for?

6. Vær tro overfor dig selv i dine relationer. Øv dig i at melde dine tanker, følelser, behov ud.

7. Kommuniker med højt selvværd. Sig til og fra. Hvil i dig selv og hav tillid til, at du har ret til at være dig og tillid til, at du vil blive mødt med respekt og kærlighed af andre også (hvilket som regel er tilfældet, hvis det er din følelse om dig selv).

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.