Kom og kør for transportfirmaet Kim Johansen Greve og få en månedsløn på 12-13.000 kroner.
Sådan hverver et transportfirma medarbejdere fra Estland og Bulgarien. Og det er med til at dumpe danske lønninger.
Kim Johansen mener ikke, der er et problem med at få de billige øst-chauffører til at køre for sig i Danmark, skriver Ekstra Bladet.
Det er nemlig helt lovligt. Hans firma er registreret i Estland og Polen, og dermed kommer firmaets moderorganisation, der er medlem af Dansk Industri, uden om danske overenskomster.
Med de omstridte EU-cabotageregler kan firmaet endog lade chauffører udføre for meget arbejde i Danmark.
Reglerne siger, at de må køre tre ture inden for landets grænser - og så burde det være slut. Men i virkeligheden kører chaufførerne blot over grænsen og tilbage igen, så er der tre ture ekstra.
Det tager arbejde fra danske chauffører og lægger unødigt pres på lønningerne.
- Det betyder, at flere mennesker vil have sværere ved at få arbejde, og derfor kommer der et større pres på de offentlige udgifter. Flere risikerer på sigt at falde for dagpengegrænsen, fordi de ikke kan få et arbejde, som de kan leve af, siger professor Bent Greve, arbejdsmarkedsforsker ved Roskilde Universitet.
For kort tid siden afslørede Ekstra Bladet, at formanden for Dansk Industri Transport, Anne Kathrine Steenbjerge, også udnyttede cabotagereglerne for at kunne bruge billig, udenlandsk arbejdskraft i sit firma, Anders Nielsen & Co.
Det viser sig nu, at samme Steenbjerge sidder i bestyrelsen i Kim Johansens firma - og omvendt sidder Johansen i bestyrelsen hos Anders Nielsen & Co.
3F er så forargede over de nye oplysninger, at de nu vil undersøge sagen nærmere.
- Vi sætter ressourcer af til at gennemtrawle det her og finde ud af, hvad der foregår, siger Jan Villadsen, der er formand for Transportgruppen i 3F.