Hurra! - CBB fejrer fødselsdag og giver fri tale i alle pakker året ud.
Sådan lyder et nyt tilbud fra teleselskabet CBB Mobil, som vil tiltrække nye kunder ved at fjerne loftet over, hvor meget kunderne må tale i telefon hver måned.
På et abonnement til 99 kroner om måneden, hvor der før var inkluderet 12 timers tale og 12 gigabyte data, kan nuværende og nye CBB-kunder nu tale frit uden at skulle bekymre sig om loftet på 12 timer.
Men med 12 timers tale behøver den gennemsnitlige mobilbruger heller ikke at bekymre sig.
Ifølge den seneste telestatistik fra Erhvervsstyrelsen talte vi nemlig i gennemsnit blot 151 minutter om måneden i andet halvår af 2014.
Det svarer til, at knap 2,5 timer var nok til at få snakket med mor og far og resten af omgangskredsen - og altså langt fra de 12 timer om måneden.
Og tallet er formentlig endnu lavere, vurderer teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.
- Den enkelte taler faktisk mindre i telefon. At tallet statistisk er stigende, skyldes, at der er kommet mange flere mobilabonnementer i de seneste år. I gennemsnit taler vi faktisk mindre og mindre, siger Torben Rune.
I andet halvår af 2010 talte vi 141 minutter om måneden, og der var 137 mobilabonnementer per 100 indbyggere. I andet halvår af 2014 var taletiden steget, og antallet af mobilabonnementer var også steget til 146 abonnementer per 100 indbyggere.
Det bekræftes af en undersøgelse fra september, hvor Megafon på vegne af Politiken undersøgte danskernes talevaner. 46 procent af danskerne svarede, at de taler mindre i telefon med familie og venner, end de gjorde for fem år siden.
Når teleselskaberne alligevel har held med at tiltrække kunder med abonnementstyper, de færreste har brug for, skyldes det ifølge Torben Rune, at mange mobilkunder er dårlige til at holde styr på deres forbrug.
- Problemstillingen er den samme, når det gælder mobildata. De færreste kunder har en fornemmelse af, hvor meget de egentlig bruger. De ved, om det er meget eller lidt, men om det er en 1, 2 eller 10 gigabyte har vi meget lidt viden om, og det samme gælder sådan set taletid, siger Torben Rune.
Og derfor vælger mange at helgardere sig af frygt for at skulle løbe tør.
Hos CBB skal du dog "kun" betale en øre for hvert sekund, du taler mere end de inkluderede 12 timer. Du kan altså risikere at skulle betale 36 kroner mere, hvis du taler en time mere end 12 timer.
Bruger du mere data, nedsættes hastigheden så markant, at du i praksis er nødsaget til at købe ekstra data til enten 19 kroner for en ekstra gigabyte data eller 49 kroner for 5 gigabyte.
Torben Rune mener, at både kunderne og teleselskaberne kan blive bedre til at holde styr på teleforbruget.
For sin egen skyld skal man holde øje med forbruget og tilpasse sit abonnement efter det.
- Der er naturligvis ingen grund til at betale for noget, man ikke bruger, men det kan ofte være svært, hvis det ikke fremgår af regningen fra teleskabet. Vi ved ofte ikke, hvor meget vi har talt, og med hvem, eller hvor mange data vi har brugt, hvis vi ellers har holdt os under det forbrug, der er inkluderet i pakken. Og det gør det jo svært at vide, om man betaler for meget, siger Torben Rune.
- Taletid er ikke længere det vigtigste parameter, når vi skal vælge mobilabonnement. Fremover vil mobildata være det vigtigste, vurderer teleanalytiker, Torben Rune.
- I andet halvår brugte vi i gennemsnit 7,4 gigabyte mobildata per halvår. Det var første gang vi brugte mere end 1 gigabyte i gennemsnit per måned. Og altså langt fra det loft, der er inkluderet i selv de billigste mobilabonnementer.
Kilde: Erhvervsstyrelsen
/ritzau/FOKUS