Derfor bør du droppe dieselbiler
Dieselbiler forurener langt mere, end de bør, viser nye test. Derfor anbefaler FDM og Det Økologiske Råd nu at købe benzinbil.
Dieselbil fra Volkswagen. Den tyske bilfabrikant løb ind i en kæmpe skandale i efteråret 2015, efter de blev beskyldt for at snyde de amerikanske miljømyndigheder med en hemmelig software.
Dieselbil fra Volkswagen. Den tyske bilfabrikant løb ind i en kæmpe skandale i efteråret 2015, efter de blev beskyldt for at snyde de amerikanske miljømyndigheder med en hemmelig software. Foto: Chris Carlson/AP


Dieselbiler har i årevis været populære blandt danskerne, men flere omfattende test har på det seneste vist, at europæiske bilproducenter sender dieselbiler på vejene, som forurener alt for meget.

Derfor råder FDM og Det Økologiske Råd nu privatbilister til at købe en benzinbil frem for en dieselbil.

- Dieselbilerne holder slet ikke, hvad de lover. Hverken med hensyn til hvor langt de kører på literen eller deres luftforurening, vurderer Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.

Siden efteråret 2015 er over 300 forskellige dieselbiler blevet testet af britiske og tyske myndigheder for udledning af NOx. Resultaterne var meget dårligere end forventet.

I den britiske test, som blev udført af analysevirksomheden Emission Analytics, overskred 97 procent af de testede biler grænseværdien for forurening, skriver The Guardian.

Dieselbilerne har overholdt grænsen for udledningen af NOx i laboratoriet, men når de kommer på vejene under reelle kørselsforhold, har forureningen vist sig at være meget højere.

Nogle af bilerne udsendte mere end 12 gange så meget NOx end tilladt.

Den britiske test viste, at ingen af bilerne var udstyret med snydesoftware, som det var tilfældet med Volkswagen.

- Vi kan ikke bevise, at andre mærker bruger snydesoftware, siger Christian Ege fra Det Økologiske Råd.

- Men der er ingen tvivl om, at næsten alle dieselbiler forurener alt for meget, fortsætter han.

Det Økologiske Råd anbefaler først og fremmest, at bilisterne overvejer en elbil, hvis formålet er at vælge en miljøvenlig bil, men hvis valget står mellem en diesel og en benzinbil, anbefaler de en benzinbil, der kører langt på literen.

Det samme gør FDM.

Men mindre man har helt særlige kørselsbehov.

- Med de kørselsmønstre vi har herhjemme, vil privatbilister som udgangspunkt være bedst tjent med en benzinbil, når de kører til og fra arbejde. Kun hvis man skal køre langt på motorvej eller landevej, og kan gøre det uden at køre i kø, vil dieselbilen være det bedste valg, siger Lone Otto, der er leder af FDM's tekniske afdeling til Finans.

Som en konsekvens af VW-sagen er det også kommet frem, at mange andre bilmærker skruer ned for rensningen af kvælstofilter (NOx) ved lave temperaturer.

Det er endnu et argument for at vælge en benzinbil, mener FDM.

- I Danmark har vi netop de lave temperaturer, og derfor forurener dieselbiler langt mere under skandinaviske forhold end under kørsel i Sydeuropa, siger Lone Otto til Finans.

Fakta: 630.000 biler skal opdateres

- Efter de omfattende test har alle de tyske bilproducenter skriftligt garanteret, at de vil imødekomme de tyske myndigheders krav.

- Det betyder i første omgang, at 630.000 biler skal på værksted for at have ny software. Det drejer sig om biler fra Audi, Opel, Mercedes og Porsche.

- Den tyske trafikmyndigheder, KBA, vil efterfølgende tjekke, om de opdaterede biler lever op til emissionsgrænserne. Også når bilerne kører på offentlig vej.

- VW er i gang med et omfattende opdateringsprogram for otte millioner dieselbiler solgt i Europa.

Kilde: Ingeniøren

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.