Dansk projekt vil fylde æter i flytanken
Et nyt forskningsprojekt på DTU har fået 21 mio. kr. til at udvikle et flybrændstof af gamle planter.
Fly skal i fremtiden flyve på brændstof, der delvist er fremstillet af biomasse.
Fly skal i fremtiden flyve på brændstof, der delvist er fremstillet af biomasse. Foto: Nick Ut/AP


Fremtidens fly flyver på flydende æter produceret af eksempelvis halm eller grenaffald.

I hvert fald hvis det står til professor Peter Ruhdal Jensen fra DTU, der sammen med en række danske og udenlandske partnere over de næste fem år skal forske i, hvordan et nyt miljøvenligt flybrændstof kan udvindes af plantemateriale.

- Der arbejdes allerede med forskellige former for jetfuels baseret på plantemateriale, men der er ikke andre, der har prøvet det, vi gør, siger han.

- Det foregår på den måde, at vi ved hjælp af mikroorganismer kan skabe en proces, hvor biomasse bliver til en flydende æter, som i sidste ende kan blandes med konventionelt flybrændstof og drive en flymotor.

Håbet er på langt sigt at skabe et bæredygtigt alternativ til de fossile brændstoffer, som holder flyene på vingerne i dag, og ifølge Peter Ruhdal Jensen er det fuldt ud realistisk.

- Teknisk er det muligt, men det kræver politisk vilje til eksempelvis at beslutte, at halmen skal gå til at producere flybrændstof frem for at putte det i kraftværker og brænde det af, siger han.

Projektet med udvindingen af det miljøvenlige flybrændstof er muliggjort af Innovationsfonden, som et enigt folketing etablerede sidste år med 1,5 milliarder kroner i ryggen.

Fonden har samlet besluttet at støtte 15 forskningsprojekter inden for bæredygtig energi med i alt 260 millioner kroner, og hensigten er ifølge direktør i Innovationsfonden, Peter Høngaard Andersen, at klæde Danmark på til den totale udfasning af fossile energikilder i 2050.

Flere flyselskaber har allerede fået øjnene op for miljørigtige alternative til den almindelige flybrændstof.

Selskaber som Lufthansa, KLM og Finnair har i årevis eksperimenteret med alternative brændstoffer, og i starten af november meldte SAS og Norwegian sig også i koret, da de to skandinaviske selskaber gennemførte sine første flyvninger med 48 procent genanvendt madolie i tanken.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.