Chefer fyrer med dårlige undskyldninger
Det kan være svært for en chef at fyre en underordnet – og derfor bliver forklaringen på fyringen formentlig ikke altid den rigtige, viser ny undersøgelse.
Mange ledere har ikke rygrad nok til at sige tingene ligeud, når de skal fyre en underordnet leder.
Mange ledere har ikke rygrad nok til at sige tingene ligeud, når de skal fyre en underordnet leder. Colourbox


Mange ledere har ikke rygrad nok til at sige tingene ligeud, når de skal fyre en underordnet leder. Specielt ikke hvis fyringen bunder i for eksempel dårlig kemi mellem de to parter.

Derfor vælger et stort antal chefer at begrunde fyringen med andre faktorer, så som ordrenedgang eller afdelingslukninger.

Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet sammen med Lederne blandt 1.311 af organisationens medlemmer, som har prøvet at blive fyret, skriver Jyllands-Posten onsdag.

Bodil Nordetgaard Ismiris, der er direktør i Lederne og chef for organisationens medlemsbetjening, mener, at der er to primære årsager til de dårlige undskyldninger.

Den ene er, at det formentlig er lettere at fyre ved at begrunde det med noget, der kan måles. Den anden er et økonomisk incitament for virksomheden.

- Det er langt lettere at få en opsigelse igennem, hvis den er begrundet i noget målbart som en ordrenedgang, siger hun til Jyllands-Posten.

Usikkerhed på jobbet

Ifølge oplægsholder og ekspert i arbejdsglæde Alexander Kjerulf kan tendensen få store konsekvenser for de tilbageværende ansatte.

- For de tilbageværende i virksomheden kan det at fyre med den forkerte begrundelse opfattes som konfliktskyhed, siger han til Jyllands-Posten og tilføjer:

- Fyrer man en person – og det skal man jo nogle gange som chef – skylder man at fortælle vedkommende, hvorfor man gør det.




Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.