Analytiker: Blue1-salg skal gøre SAS billigere i drift
SAS' forretning bliver mere enkel efter nyt frasalg. Det kan være med til at sikre rentabiliteten, lyder det.
SAS har solgt sit finske datterselskab fra.
SAS har solgt sit finske datterselskab fra. Foto: Stewen Quigley, Q Image/free


Frasalget af Blue1 er et led i strategien om at gøre det skandinaviske luftfartsselskab SAS mere strømlinet og billigere i drift.

Det vurderer Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

- Man får gjort selskabet mindre kompliceret og får formentligt billigere vilkår. Det er med til at sænke omkostningerne generelt for SAS og er en vigtig post i forhold til at fastholde en bedre rentabilitet, siger Jacob Pedersen.

Cityjet har overtaget 100 procent af aktierne i Blue1, der har hovedkvarter i Finland, oplyser SAS i en pressemeddelelse.

Samtidig har SAS indgået en leasingaftale med Cityjet omkring otte nye Bombardier CRJ900-fly, der skal styrke rutenetværket.

- Blue1 var på et tidspunkt et selvstændigt flyselskab, men det er nu kun et produktionsselskab. SAS har stadigvæk en produktionsplatform i form af Cimber, som blandt andet bruges til at få personalet over på billigere vilkår, siger analytikeren.

- Set i det lys er Blue1 mindre betydningsfuld i SAS-regi og derfor giver det god mening at sælge det fra, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.