Afgående topchef: Berlin-lufthavn klar i 2017
Skandalelufthavnen BER kan blive indviet i andet halvår af 2017, lyder prognose fra afgående lufthavnschef.
'Berlin Brandenburg Willy Brandt-skulle være åbnet i 2012. 40.000 mennesker var inviteret til åbningen. Men en række skandaler har udsat byggeriet. Nu siger afgående direktør Hartmut Mehdorn, at lufthavnen først åbner i andet halvår af 2017.
'Berlin Brandenburg Willy Brandt-skulle være åbnet i 2012. 40.000 mennesker var inviteret til åbningen. Men en række skandaler har udsat byggeriet. Nu siger afgående direktør Hartmut Mehdorn, at lufthavnen først åbner i andet halvår af 2017. Foto: Patrick Pleul/AP


Der er tale om den største tyske byggeskandale i nyere tid, og indvielsen er gang på gang blevet udskudt. Men om to og et halvt år skulle det være ganske vist, at de første fly vil kunne lette og lande i lufthavnen Berlin Brandenburg International, BER.

Den nye prognose for en åbningsdato bliver fremsat af den afgående direktør for det skandaleramte byggeprojekt, Hartmut Mehdorn, i et interview med nyhedsmagasinet Focus.

- BER åbner i andet halvår af 2017, siger Mehdorn og tilføjer, at lufthavnen tages i drift i forskellige etaper, og at der i første omgang kun vil være tale om 20 eller 30 flyvninger, så man kan reagere på eventuelle problemer.

- Flyselskaberne får senest et år før åbningen besked om, hvornår de endegyldigt kan starte. Byggearbejdet skal være færdigt i marts 2016, hvorefter der følger test og lignende, siger han til Focus.

Den nye lufthavn, der skal erstatte millionbyens to andre lufthavne, Schönefeld og Tegel, har været ramt af alvorlige budgetskandaler, tekniske problemer og forsinkelser.

Den største skandale har været et mangelfuldt brandsikkerhedssystem, som gang på gang har udskudt åbningen.

Lufthavnen i det sydøstlige Berlin skulle oprindeligt være åbnet i juni 2011, og siden har der været nævnt adskillige nye indvielsesdatoer, der har vist sig ikke at holde.

Hartmut Mehdorn, der er forhenværende topchef for Deutsche Bahn og Air Berlin, blev hentet ind som redningsmand for to år siden.

Men han kaster nu håndklædet i ringen efter interne stridigheder med lufthavnens ejere, delstaterne Berlin og Brandenburg samt den tyske forbundsstat, i bestyrelsen.

Lufthavnsdirektøren ønsker sin efterfølger Karsten Mühlenfeld held og lykke med jobbet.

- Med politiske intriger får man ikke bygget en lufthavn færdig, siger han til Focus og mener selv, at han afleverer et "velorganiseret storprojekt".

Skandalebyggeriet fik sidste år Berlins overborgmester Klaus Wowereit til at træde tilbage efter 13 år på posten, da han som tidligere BER-bestyrelsesformand har fået en stor del af den politiske skyld for lufthavnsfadæsen.

/ritzau/dpa

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.