3F til provo-direktør: Du har et skævt menneskesyn
Direktør er utidig, når han påstår, at der er job nok til alle ledige chauffører. Det er ikke de ledige, men vognmændene, den er gal med, mener 3F Transport.
Ledige vil gerne arbejde som chauffører. Så direktør går helt galt i byen med sin kritik af ledige. Det mener 3F. 
Ledige vil gerne arbejde som chauffører. Så direktør går helt galt i byen med sin kritik af ledige. Det mener 3F.  Foto. Flemming Krogh


Direktør Peter Laursen er utidig og laver en grov forenkling, når han påstår, at der er job til alle ledige - herunder chauffører.

Det mener Jørgen Aarestrup, som er næstformand for 3F Transport, der har tusindvis af chauffører som medlemmer.

Han er lodret uenig i nogle af de udsagn, som Peter Laursen kommer med i Avisen.dk.

Peter Laursen er administrerende direktør for den private koncern Dekra, der er den største udbyder af uddannelser til chauffør.

Han har i dag været ude med nogle udmeldinger, som for nogle kan virke provokerende. Peter Laursen mener nemlig, at der er ledige, som ikke vil arbejde. Og der er alt for mange arbejdsløse, som er for kræsne i forhold til, hvilke job de vil have.

Specifikt om chaufførjob siger Peter Laursen til Avisen.dk:

- Der er ledige, som ikke er indstillet på at køre lastbil eller bus, fordi det nogle gange kræver lange arbejdsdage og arbejde på skæve tidspunkter.

Udmeldingerne falder Jørgen Aarestrup for brystet.

- Jeg synes, at Peter Laursen er utidig og har et skævt menneskesyn, siger Jørgen Aarestrup, og fortsætter:

- Jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at der findes én eller to ledige chauffører, som ikke vil arbejde. Men overordnet set er det bestemt hverken dovenskab eller manglende motivation, som gør, at der er ledige chauffører.

Mindst 1.000 ledige chauffører

Jørgen Aarestrup oplyser, at der lige nu i hele fagforbundet 3F er omkring 13.000 ledige medlemmer. Heraf har cirka en tredjedel oplyst, at de har arbejdet som chauffør eller ønsker at gøre det.

- Men det betyder ikke, at vi har 4.000 ledige chauffører gående på dagpenge. Antallet af ledige chauffører med de krævede kompetencer er betydeligt lavere. Eksempelvis fordi det er længe siden, at de har kørt bus eller lastbil.

- Eller de har ikke de specialkurser, der næsten altid kræves. I dag får man som chauffør ikke job på bare at have et stort kørekort, forklarer Jørgen Aarestrup.

Der er også ledige medlemmer af 3F, der har de formelle kvalifikationer, som vognmændene ønsker.

- Men her hører vi så fra vognmændene, at de vil have chauffører med erhvervserfaring. Men den erfaring kan chauffører jo kun få ved at komme ud bag et rat. Så her bider problemstillingen sig selv i halen, siger Jørgen Aarestrup.

Vognmænd har sovet i timen

Jørgen Aarestrup mener, at man bør stille især vognmændene - og ikke de ledige - til ansvar, hvis der opstår mangel på chauffører.

- Nogle vognmænd har forsømt at tage elever ind eller efteruddanne deres ansatte og står derfor og mangler folk, når nogle holder op, siger Jørgen Aarestrup.

Han påpeger, at transportbranchen i mange år har brugt flere kræfter på at stjæle medarbejdere fra hinanden frem for at tiltrække og uddanne ny arbejdskraft.

Han sætter spørgsmålstegn ved, om arbejdsgiverne inden for transport er gode nok til at undersøge markedet for ledige hænder.

- I 3F har vi lavet vores egen jobformidling, og her har vi været i stand til at efterkomme langt de fleste ønsker på chauffører. Arbejdsgiverne bør bruge sådan en jobformidling som vores; slå job op på de sociale medier; og bruge deres netværk, før de går i medierne eller andre steder og taler om ledige, der ikke vil arbejde, siger Jørgen Aarestrup.

3F vil gerne være med til at hjælpe vognmænd, der mangler folk. Derfor er fagforbundet gået sammen med arbejdsgiver-organisationen ATL om et projekt, der skal tiltrække flere folk til branchen.

- Ved fælles anstrengelse tror jeg, at vi inden for et år kan få omkring 1.000 flere danskere i job som chauffører, så alle ledige stillinger kan blive hurtigt besat, siger Jørgen Aarestrup.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.