En uskyldig 15-årig dreng på knallert mistede for 10 dage siden livet på Silkeborgvej i Århus, da en ung mand drønede over for rødt, og i går døde tre århusianske mænd på grund af en ung spritbilist.
Eksemplerne på voldsomme trafikuheld med dødelig udgang i Østjylland er mere end fordoblet det seneste år.
Ifølge chefen for Østjyllands Politis færdselsafdeling, Kristian Thomsen, kræver det en holdningsændring, hvis man for alvor skal komme problemerne til livs.
»Både venner og omgangskreds burde i højere grad sige: Når du kører så råddent, så vil jeg ikke være med ,« mener færdselschefen, der også peger på øget politikontrol som en nødvendig del af løsningen
»Hvis folk har en fornemmelse af, at risikoen for at blive opdaget er stor, så vil det også automatisk hjælpe. Politireformen har kostet ressourcer, men når vi får drejet skuden, håber jeg, at vi får mere tid til at være på gaden,« siger han.
Øget kontroltryk
Dokumentationschef ved Rådet for Større Færdselssikkerhed Jesper Sølund peger på de samme løsningsmodeller.
»Der er nogen, som vi ikke kan nå med kampagner, og derfor er det så ekstra vigtigt, at vi andre påtager os ikke bare en holdning, men også handler, så der bliver grebet ind, inden de her folk overhovedet når ud i bilerne,« siger han og peger samtidig på kontrollen som en vigtig løsning,
»Da de skærpede sanktioner ved promillekørsel blev indført, holdt flere sig i skindet, men nu ser vi, at styrken er svækket. Hvis man ikke oplever en risiko for at blive stoppet i en kontrol, så tager man chancer,« mener han.
Alkolås på nye biler
I Sverige arbejder myndighederne med en alkolås, der forhindrer bilerne i at starte, hvis føreren er fuld.
»Men den løser det ikke alene, fordi den kun findes på nye biler, og derfor bliver det til syvende og sidst et spørgsmål om, at vi hjælper hinanden med at tage ansvar,« siger Kristian Thomsen.