Hvor kommer det blå mærke fra? Hvorfor er madpakken næsten urørt? Hvad er det for noget snak om en skovl?
For forældre er det alt for ofte en hel detektiv-opgave at finde ud af, hvad der er sket af stort og småt i deres barns hverdag, og hvordan det har haft det i vuggestuen eller børnehaven. Det mener adjunkt ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Dorte Kousholt, der har forsket i forældresamarbejde.
»Forældre er i alt for vidt omfang overladt til at tolke på tegn, løsrevne udsagn og reaktioner, hvis de vil vide noget om deres barns hverdag og trivsel, og det dur ikke,« siger Dorte Kousholt,
Ti minutter
Ifølge Dorte Kousholt skyldes miseren, at forældrenes gang i daginstitutionen typisk begrænser sig til de ti minutter om morgenen og om eftermiddagen, hvor de afleverer og henter deres barn. Og at pædagogerne ikke finder nok tid og rum til dialog. Det betyder, at forældre brænder inde med undren, spørgsmål og frustrationer.
»Pludselig aner de ikke, hvorfor deres barn fra den ene dag til den anden ikke vil have nogle bestemte bukser på, nægter at bruge hagesmækken eller er ked af det over at blive afleveret om morgenen,« siger Dorte Kousholt.
Hun mener, at både børn, forældre og pædagoger kunne have glæde af mere og bedre dialog.
Men det hele afhænger ikke af pædagogens tid til snak, påpeger Dorte Kousholt. For forældre kan også få et godt indblik ved snakke indbyrdes med hinanden, eller blot slå sig ned og betragte deres barns leg.
Pressede pædagoger
I Københavns Forældre Organisation er forældres frustration over ikke at få nok at vide velkendt.
»Forældre er jo fuldstændig afhængige af, at pædagogerne viderebringer deres viden om, hvad deres barn har lavet, og hvordan det har haft det,« siger talsmand for Københavns Forældre Organisation Lars Klingenberg.
Ifølge pædagogernes fagforbund BUPL vil pædagogerne også gerne dialogen, men de har svært ved at afse tiden til det.
»Vi hører ofte fra pædagogerne, at de selv er kede af, at der ikke er nok tid til at snakke med forældrene,« siger konsulent i BULP Suz Wang.
Spørg pædagogerne: Hvordan er børnenes samspil? Hvad er de optagede af lige nu?
Hvad har børnene konflikter om? Hvordan påvirker det mit barn?
Hvis du får at vide, at barnet har været på udflugt så spørg, hvad der gjorde indtryk og ikke kun, hvor udflugten gik hen.
Snak med de andre forældre om deres erfaringer og deres iagttagelser af børnene.
Slå dig ned og betragt børnenes leg.
Husk at indsigt i hverdagen er nødvendigt for at starte en samtale med barnet, vurdere dets reaktioner og sætte dets fortællinger ind i en sammenhæng.
(Kilde: adjunkt Dorte Kousholt, DPU).