Det lyder som en god idé, og det viste det sig faktisk også at være.
Sidste år lancerede Jacob Steen Nielsen og Morten Frederiksen fra Hillerød hjemmesiden www.pakkekalender.com, hvor mænd kunne købe både færdige og skræddersyede pakkekalendere til deres kærester eller koner.
Og det hele startede med, at Morten Frederiksen havde en december, men lidt for god tid.
- For tre år siden lavede selv en kalender til min kæreste og den 24. var der en ring i pakken og så friede jeg til hende.
- Alle jeg fortalte om det, synes det var vildt, at jeg havde haft tid til at finde alle de pakker, og så tænkte jeg, at hvis de fleste mænd havde det sådan, så var der måske mange mænd, der godt kunne bruge en hjælpende hånd, fortæller Morten Frederiksen.
Det er tanken, der tæller
I år har de så udvidet sortimentet ganske betragteligt. Dels er det nu også muligt at købe kalendere fra hende til ham , dels er der kommet en økonomi-pakke med i sortimentet.
- Det er ikke alle, der lige har 2500 kroner at bruge på den slags, og derfor har vi lavet en det er tanken, der tæller -kalender.
Økonomi-kalenderen koster 1000 kroner og Morten Frederiksen erkender blankt, at der er begrænset, hvad man får for de penge.
- De 1000 kroner skal dække indkøb, indpakning og distribution, så det er klart, at der ikke er tale om hjemmelavet chokolade og den slags, men som min kone sagde til mig: Jeg kan ikke huske, hvad du gav mig i julegave for fem år siden, men jeg vil altid huske, at du gav mig en pakkekalender , siger Morten Frederiksen.
Indpakningen snyder
Ideen med kalenderen er, at manden - eller kvinden - skal kunne præsentere både en af standardpakkerne eller en hvor gaverne er valgt fra en lang liste, som en de selv har lavet. Men mens det næppe er et problem for kvinderne at sælge kalenderen som deres egen, er det lidt sværere for mændene.
- Vi pakker ikke selv pakkerne ind. Det får vi lavet ude i byen, og det ser rigtig flot ud - så flot at de fleste kvinder kan se, at det ikke er mændene selv, der har pakket dem ind. Men jeg tror ikke, kvinderne har noget imod det. Vi fik sidste år en mail fra en kvinde, der selv havde luret, at det ikke var manden, der havde lavet den. Det var hun ligeglad med. Hun var bare glad og skrev, at hun aldrig havde fået en pakkekalender før, siger Morten Frederiksen.