Landets slidte togstationer kan se frem til en hårdt tiltrængt pengegave fra Folketinget.
Sådan lyder meldingen fra flere partier, efter at Nyhedsavisen kunne fortælle, at seks ud af ti danske togstationer er i så dårlig stand, at de udgør en fare for passagererne.
I den seneste trafikaftale, der gælder frem til 2014, er der stort set ikke sat penge af til vedligeholdelse af perronerne. Banedanmark vurderer, at man har brug for mindst 150 millioner kroner årligt, men man har kun otte millioner til formålet.
»Jeg er ærligt talt negativt overrasket over, at stationernes tilstand er så alvorlig,« siger Johannes Poulsen, trafikordfører for De Radikale, der sammen med regeringen og Dansk Folkeparti stod bag trafikaftalen.
»Vi mødtes i forligspartierne her til formiddag (torsdag, red.), og her diskuterede vi sagen. Der var bred enighed om, at der må tages hånd om de her problemer,« siger han.
»Jeg forestiller mig, at der bliver sat ekstra penge af på finansloven for 2009, så Banedanmark får mere end de knap 10 millioner kroner årligt til vedligeholdelse, som man har nu,« siger Johannes Poulsen.
Nyhedsavisens gennemgang af tilstandsrapporterne på de i alt 767 perroner landet over viser, at 62 procent får dumpekarakter for eksempelvis farlige huller i belægningen, smuldrende perronforkanter eller manglende advarselsskilte.
SF s trafikordfører Jonas Dahl raser over afsløringerne.
»Men det overrasker mig desværre ikke. Jeg tager ofte toget fra Århus Hovedbanegård, der er en af de mest slidte stationer, og her kan jeg jo ved selvsyn se, hvor galt det står til. Det er udtryk for, at vi har en regering, der bevidst sjofler den kollektive trafik. Man satte penge af til skinnerne, fordi der var fokus på det i medierne for nogle år siden, men man undlod helt at bruge penge på perronerne. Resultatet er, at vi i dag har stationer, der ligefrem er til fare for blandt andre handikappede eller ældre,« siger Jonas Dahl.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Carina Christensen (K).