525. Så mange anmeldelser modtog politiet i 2023 om en særlig type af digital svindel, der kaldes "bekendt i knibe"-svindel.
"Bekendt i knibe"-svindel er den type fup, hvor svindlere lokker penge ud af ofre under dække af at være et familiemedlem eller en anden pårørende i problemer.
Det skriver faktatjekmediet TjekDet.
Det kan være dit barn, der har mistet sin pung og vil have dig til at overføre penge. “Hej Mor” starter en SMS typisk med, hvorefter forældrene bliver bedt om at overføre et beløb. Eller en bekendt, der kontakter dig og beder dig tjekke et mystisk link.
Ifølge en ny rapport fra Nationalt Center for IT-Kriminalitet (NCIK) har netop den type af kriminalitet været i eksplosiv stigning de seneste år. Fra 2022 til 2023 steg antallet af anmeldelser med 262 procent.
Men antallet af ofre er formentlig endnu højere, end anmeldelserne afspejler. Ifølge tal fra Danmarks Statistik er det nemlig kun hver femte af dem, der udsættes for IT-relateret økonomisk kriminalitet, der efterfølgende anmelder det til politiet.
Helt konkret kan svindlen se ud på flere måder, og der kan også være forskel på, hvilke oplysninger svindlerne er ude efter. Men i sidste ende handler det som regel om penge.
”Vi ser hovedsageligt sager, hvor man modtager en sms fra en person, der udgiver sig for at være et familiemedlem eller en bekendt med et akut behov for at låne penge. Derudover ses der også et antal sager, hvor en person får adgang til en anden persons sociale medier, eksempelvis Snapchat eller Messenger, og herefter sender låneanmodninger til dennes kontakter,” fortæller Kresten Munksgaard, der er sektionsleder for Forebyggelse og Analyse i NCIK, til TjekDet.
Og svindlen har store konsekvenser. Ifølge NCIK-rapporten er det totale rapporterede tab i sager om svindel over mobiltelefoner i 2023 opgjort til over 103 millioner kroner.
Forbrugerrådet Tænk har også registreret en stigning i beskeder, hvor svindlere udgiver sig for at være modtagernes pårørende.
I appen "Mit digitale selvforsvar" modtager Forbrugerrådet tip fra borgere, der har oplevet digital svindel. I 2024 har Forbrugerrådet ifølge TjekDet allerede modtaget 187 tip om SMS’er, hvor svindlere udgiver sig for at være børn til modtageren:
- 126 tips er i kategorien “Hej mor”.
- 61 i kategorien “Hej far”.