Voldsom kritik af Nordea: Grænsen er nået for de ansatte
I en sjælden skarp kritik langer Finansforbundets formand Kent Petersen ud efter bestyrelsen i Nordea. De kan ikke fyre med den ene hånd og forgylde sig selv med den anden, lyder kritikken.
I en sjælden skarp kritik langer Finansforbundets formand Kent Petersen ud efter bestyrelsen i Nordea. De kan ikke fyre med den ene hånd og forgylde sig selv med den anden, lyder kritikken.
I en sjælden skarp kritik langer Finansforbundets formand Kent Petersen ud efter bestyrelsen i Nordea. De kan ikke fyre med den ene hånd og forgylde sig selv med den anden, lyder kritikken. Scanpix


Pressede og nedslidte medarbejdere. Nedskæringer og utilstrækkelige systemer. Det er ifølge formanden for Finansforbundet, Kent Petersen, konsekvenserne af den stil, som Nordeas bestyrelse har valgt at følge.

Han langer derfor i dag kraftigt ud efter bestyrelsen, som han mener, har handlet problematisk ved at skære med den ene hånd og forgylde sig selv med den anden. Mens banken fortsætter et spareprogram på omkring 7 milliarder kroner, kan bestyrelsesmedlemmerne nemlig se frem til en lønforhøjelse på samlet 15,5 procent.

- Det er sjældent, vi er ude og kritisere virksomheder så markant, men det her er langt over grænsen. Det kan ikke være rigtigt, at man gennemfører så store besparelser, som koster arbejdspladser, og bagefter hylder sig selv ved at øge ens honorar, siger han til Avisen.dk.

Rammer både medarbejdere og kunder

- Det er min opfattelse, at langt de fleste medarbejdere normalt er stolte og glade for at arbejde i Nordea. Men ingen forstår de ting, der sker. Der er alt for stor divergens mellem det, bestyrelsen siger og gør, og det, medarbejderne oplever i deres hverdag. De er jo dybt frustrerede over at skulle gennem de her besparelser. Der er jo ikke engang råd til at få tømt skraldespanden, tilføjer han.

Kent Petersen understreger, at det ikke kun er medarbejderne, den stramme linje rammer. Også kunderne vil mærke det, mener han.

- Hvis den her strategi fortsætter, og medarbejderne fortsat presses som i dag, vil der være kunder, som ikke længere kan få den betjening, som medarbejderne egentlig gerne vil give. Bestyrelsen har et ansvar for at drive forretning, så det er attraktivt for både kunder og medarbejdere, siger Kent Petersen, som også mener, bestyrelsen burde have lært mere af finanskrisen.

- De er jo nødt til at tage et medansvar, pointerer han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.