Vil du have hud der skinner af sundhed?
En smuk glansfuld hud kan være svær at opnå i vinterens kulde, men spiser du bestemte madvarer, så bliver din hud meget sundere at se på.
Du kan ikke snyde dig til en smuk glød
Du kan ikke snyde dig til en smuk glød Scanpix


Om sommeren får vores hud glød fra alt den tid, vi bruger i solen. Om vinteren kan vi snyde med foundation, pudder og cremer, men det er bare ikke lige så smukt som den glød, der kommer indefra.

Det slår et studie, ifølge Helath.com, fast i Quarterly Journal of Experimental Psychology. De har undersøgt hvilken glød, der er den fineste, og de er altså kommet frem til, at den glød der opstår indefra via sund levevis og glæde, er den mest attraktive.

LÆS OGSÅ: Sådan kickstarter du din nye karriere

Men hvordan opnår vi så den glød, for den kommer vel ikke af sig selv? Nej, men du kan hjælpe den lidt på vej ved at spise fødevarer, som er rige på carotenoider. De fremmer visse pigmenter i din hud, som er med til at gøre den mere glansfuld i sit udtryk.

Du skal spise

Gulerødder: Den orange grøntsag indeholder både vitaminerne A og C og har en indvirkning på inflammation, som er betændelsestilstande i kroppen, der blandt andet giver uren og træls hud.

LÆS OGSÅ: Sådan skal du ikke rense dine ører

Tomater: De er pakket med et antioxidant, der retter op på skader i huden, og de hjælper derfor også mod solskader.

Søde kartofler: Kartoflen, vi her i Danmark ikke har været nær så vant til, som den hvide af slagsen. Men den er værd at prøve, for den er en rigtig god kilde til carotenoider.

LÆS OGSÅ: Aften-snack? Her er de bedste for din søvn

Grønne grøntsager: Grøntsager som spinat, kål og broccoli er fyldt med antioxidanter og jer, som giver huden et godt skub i den rigtige retning.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.