Undgå bøde: Her er cyklisters typiske lygte-fejl
Det er ikke nok bare at have lys på cyklen, de skal også leve op til en række lovkrav og monteres ordentligt. Ellers risikerer du en bøde.


Det giver en bøde på 700 kroner at køre uden lys i lygtetændingstiden. Men du risikerer også at skulle punge ud, hvis dine cykellygter ikke lever op til lovkravene.

Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker hos Cyklistforbundet, fortæller, at en typisk fejl er, at cykellygterne ikke er ordentligt monteret.

- Mange tror, at bare man har en lygte på cyklen, så er det nok. Det resulterer i diodelygten, som hænger og dingler i en elastik fra cykelkurven og lyser ned i jorden, og det er ikke længere lovligt, den skal pege ligeud, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Lygterne skal også være monteret på cyklen, ikke på cyklisten. Du kan altså ikke bare tage en hjelm på med en lygte foran og en bagpå.

- En lygte, der sælges, skal kunne holde batteri i minimum fem timer ved fem grader. Mange af de billige diodelygter kan ikke holde batteri mere end 20 minutter, og det er ikke nok. I dag findes der mange gode lygter, som kan oplades via USB. Så behøver man ikke at skifte batteri hele tiden, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Det kan være fristende at bruge lommelygten i sin smartphone, hvis man har glemt lygterne derhjemme. Men det kan også give problemer.

- Der er også krav til, at en forlygte skal kunne ses fra siderne. Den skal kunne ses 180 grader foran, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Ifølge Pernille Ehlers, der er specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik, skal man være særligt opmærksom lige nu, hvor det bliver tidligere mørkt.

- Hvis man ikke har lygter, der sidder fast på cyklen, gælder det virkelig om at huske dem. Hvis man har batterilygter, kan batterierne også være blevet dårlige, så de ikke lyser særlig kraftigt. Det kan skabe falsk tryghed, fordi man tror, at man er synlig, men det er man ikke, fordi lygterne er alt for svage. Så skal der nye batterier i, forklarer Pernille Ehlers og tilføjer:

- Hvis du har lygter, der sidder fast på cyklen, så tjek, at de ikke er blevet slået skæve, så de lyser ned i jorden. Der står i loven, at de skal lyse lige frem og tilbage.

Det er næsten umuligt at spotte en cykel uden lygter på, hvis man som mange danskere kører rundt med sort tøj på. Men lygterne kan også være en fordel, hvis man ofte kører steder, hvor der ikke er gadebelysning.

- En ting er, at lygterne gør, at du selv bliver set, men hvis du ofte kører mørke steder, så er det en god idé at få nogle lygter, som lyser vejen op, siger Pernille Ehlers fra Rådet for Sikker Trafik.

Hun råder også til at tjekke børnenes cykellygter en gang om ugen for at sikre, at de er i orden.

Der er også krav om, at cyklen skal være udstyret med reflekser. Det vil sige, at selv om man kører med cykellygter, kan man godt få en bøde for ikke at have reflekser på. Der skal være en rød refleks bagpå, et såkaldt katteøje, en hvid refleks fortil, reflekser i hjulene, og så skal der være gule reflekser i pedalerne, siger cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen.

 

Lovkrav til cykellygter
  • Lygterne skal kunne ses tydeligt på 300 meters afstand i almindeligt vejr.
  • Du skal have lygter på fra solnedgang til solopgang. Er der dårlig sigtbarhed, eksempelvis tåge, er det også et krav at have lygter på.
  • Batteri-cykellygterne, som sælges, skal kunne lyse kraftigt i fem timer ved fem grader. Det skal være oplyst på pakken, hvor længe de holder batteri.
  • Hvis lygterne blinker, skal de blinke mindst 120 gange i minuttet, altså to gange i sekundet.
  • Hvis forlygten lyser hvidt eller blåligt, må den gerne blinke. Hvis den lyser gult, må den ikke blinke, da den kan forveksles med blinklyset på en bil.
  • Lygterne skal sidde på cyklen, ikke på cyklisten.

 

Kilder: Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.