Udnyt priskrigen mellem elektronikforhandlerne
Med en ny fysisk butik har Power skubbet sig ind på Elgigantens marked både online og fysisk, og det er godt nyt for forbrugerne.
De lave priser fra nettet er rykket over i de fysiske butikker, hvor du også kan få råd og vejledning, men du skal stadig være obs på at få samme pris begge steder.
De lave priser fra nettet er rykket over i de fysiske butikker, hvor du også kan få råd og vejledning, men du skal stadig være obs på at få samme pris begge steder. Foto: colourbox.com/COLOURBOX.COM


Det har længe været på nettet, at man skulle lede efter de bedste priser, når der var brug for en ny computer eller mobiltelefon.

De seneste års stigende internethandel har i den grad presset de danske elektronikkæder ud i en priskrig, og nu vil elektronikscenens nye spiller, Power, vinde forbrugernes gunst ved at tilbyde både nettets lave priser og den fysiske butiks tryghed.

Mandag åbnede elektronikhjemmesiden Power.dk sin første fysiske butik i Glostrup - og flere vil følge efter - for at give kunderne endnu mere end internettets lave priser.

- Hos os er online-forretningen og den fysiske butik en helhed. Vi har elektroniske prisskilte i butikken, der er linket op til vores hjemmeside, så man altid får samme lave pris som på nettet på alle varerne, siger administrerende direktør Jesper Boysen til Ritzau Fokus.

Og netop takket være ensartetheden mellem priserne på nettet og i butikken, skal usikre forbrugere ikke frygte at blive bundet en dyr eller dårlig løsning på ærmet, når de tager ud i den fysiske butik efter råd og vejledning.

- Online-handel er bekvemt, gennemskueligt og man kan handle fra sofaen, mens fysiske butikker giver service, lader dig opleve produktet i virkeligheden og giver dig dit køb med hjem med det samme, og de moderne forbrugere efterspørger i høj grad begge dele, forklarer Mette Skovgaard Frich, der er vidensudviklingschef i Danish Retail Institute, til Ritzau Fokus.

Hun mener, at kombinationen af online og fysiske butikker imødekommer forbrugerne bedst muligt. For når priserne er ens begge steder, er det op til forbrugeren selv at vurdere sit behov. Derfor mener Mette Skovgaard Frich også, at samspillet mellem webshop og fysisk butik vil brede sig mere og mere ud blandt forhandlerne.

Er man en haj til elektronik, og ved man præcis hvilken mobiltelefon, man vil have, er der ingen ben i at bestille billigst muligt over nettet. Men er man mere usikker ud i megapixels og plads på harddisken, er det fornuftigt at få råd og vejledning i en butik.

- Det er også dyrt at lave fejlkøb, så man må også spørge sig selv "Hvad er min shopping-situation?", siger Mette Skovgaard Frich.

Når et produkt koster det samme i butikken som på nettet, er forbrugerne sikret, at de får mest muligt for deres penge.

Power er en lavprissatsning fra Expert, som udfordrer Elgiganten og andre lavpris elektronikforhandlere, der har haft stor succes med at sælge billigt og især online til danskerne. Men med de fysiske butikker vil Jesper Boysen gerne gå et skridt videre end bare billige produkter.

- Vi har skabt en totaloplevelse i butikken, hvor du finder kaffe og afkalkningsmiddel ved kaffemaskinerne og sportsudstyr ved fitbit-armbåndene. Ud over at have rasende lave priser er det også vigtigt for os, at man kan finde alt tilbehøret til den elektroniske ting, man køber.

Ifølge planen åbner Power i 2015 fem forskellige steder i Danmark: Foruden Glostrup i København, Frederiksberg, Herlev og Rosengårdcenteret i Odense.


Fakta: Sådan får du mest ud af både online og fysisk butik:

- Hold øje med, hvem der har gode tilbud på det, du leder efter

- Googl dit produkt og sammenlign priser eventuelt på pricerunner.dk

- Spørg dig selv, hvor vigtigt råd og vejledning er for dig, er det meget vigtigt så find et sted med en fysisk butik i dit område

- Sikr dig, at du får samme pris i butikken som på butikkens hjemmeside, inden du besøger en butik

Kilde: Mette Skovgaard Fich.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.