Tyve forklædt som turister stjal kunstværk fra Glyptoteket
For mere end en måned siden blev kostbart kunstværk stjålet fra Glyptoteket. Først nu kommer det frem.
Museumsdirektør for Ny Carlsberg Glyptotek, Flemming Friborg, finder det fortvivlende, at buste er stjålet fra samlingen.
Museumsdirektør for Ny Carlsberg Glyptotek, Flemming Friborg, finder det fortvivlende, at buste er stjålet fra samlingen. Foto: LASSE KOFOD/POLFOTO


En kostbar bronzebuste af billedhuggeren Auguste Rodin er blevet stjålet fra Glyptoteket af målrettede tyve forklædt som turister, skriver Politiken torsdag.

Det tog 12 minutter for to kunsttyve at stjæle det værdifulde kunstværk fra Ny Carlsberg Glyptotek 16. juli, skriver avisen.

Selv om tyveriet skete for mere end en måned siden, er det først nu, det kommer frem. Ifølge politiet tyder alt på, at tyveriet er nøje planlagt.

Under tyveriet, som fandt sted i museets åbningstid, gik to gerningsmænd målrettet mod museets Rodin-sal, der rummer mange af den franske billedhuggers hovedværker.

Her lykkedes det tyvene at fjerne kunstværket "Manden med den brækkede næse" fra søjlen, det var monteret på, komme busten i en pose og forlade det københavnske museum igen, uden at hverken vagter eller gæster opdagede tyveriet.

- Det er hæsligt, siger museumsdirektør Flemming Friborg til Politiken.

- Vi har mistet et vigtigt værk i samlingen.

Museumsdirektøren vil ikke sætte pris på den 25,5 cm høje bronzebuste, som Rodin modellerede i 1863. Men selv skrev den store franske billedhugger, at det var hans mest vellykkede modellering, og han støbte i sin levetid flere versioner.

Den version, som det danske museum har haft i samlingen i 95 år, er de seneste år nået op på omkring to millioner kroner ved de internationale auktionshuse i London.

Tyveriet er dermed et af de alvorligste danske museumstyverier i mange år.

- Tyveriet virker meget målrettet og organiseret, siger politikommissær Ove Randrup fra Tyveri- og Røveriafdelingen hos Københavns Politi til Politiken.

Her samarbejder man med Interpol og Europol, fordi man vurderer, at tyveriet kan være internationalt organiseret.

- Gerningsmændene har været inde på museet at rekognoscere cirka en uge før selve tyveriet, og de må have haft kendskab til, hvad de stjæler. Det her er ikke drengestreger, siger Ove Randrup.

Julian Radcliffe, direktør for The Art Loss Register, der er verdens største private database over stjålne kunstværker, vurderer, at gerningsmændene har vidst, at risikoen for at blive fanget er lille.

Samtidig er det dog også vanskeligt for tyvene at omsætte værket til penge, selv om det kan være meget værd.

/ritzau

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.