Tømrer: En misforståelse at tro, at de rige har fortjent deres rigdom
Mange er hoppet på tankegangen om, at de rige må have arbejdet hårdt for pengene, og det er problematisk, mener tømrer og debattør.
Af Eline Svendsen
MERE
Nej, de ekstremt rige er ikke blevet rige, fordi de "har gjort det rigtigt godt" - og det er problematisk, at vi tror det, mener Helga Mathiassen.
Nej, de ekstremt rige er ikke blevet rige, fordi de "har gjort det rigtigt godt" - og det er problematisk, at vi tror det, mener Helga Mathiassen. Foto: Privatfoto


Har de mennesker, som har ekstremt mange penge, fortjent deres rigdom, fordi de er dygtigere eller mere hårdtarbejdende end andre?

Nej, mener tømrer og debattør Helga Mathiassen, som i et debatindlæg på Information.dk advarer mod at tænke på den måde.

Vi har en tendens til at tænke, at hvis man har ekstremt mange penge, må det være fordi man har "gjort det rigtigt godt", skriver hun.

- Men jeg tror simpelthen ikke på præmissen om, at dem, der "gør det rigtig godt", bliver rige. For sådan er vores samfund desværre ikke indrettet. Hvad med sosu-medhjælperen, der gør et vildt godt stykke arbejde hver dag? Eller fysioterapeuten? Eller fabriksarbejderen? Bliver de stenrige, hvis de knokler en vis legemsdel ud af bukserne og er rigtig dygtige til deres arbejde? Nej, det gør de ikke. Og derfor bliver jeg lidt træt af den fascination af rigdom, som hersker blandt mange af os. Jeg vil mene, at folk, der er meget, meget rige, har formået at skrabe mere til sig, end de fortjener, skriver hun blandt andet i debatindlægget.

Den tankegang og fascination af rigdom medfører, at vi glemmer, at ulighed er en politisk beslutning og ikke en naturlov - og at det ikke længere er legalt at diskutere, hvorvidt det er rimeligt, at nogle er ekstremt rige, mens andre er fattige. Hvis man bringer det op, beskyldes man bare for at være misundelig, mener Helga Mathiassen.

Læs hele debatindlægget på Information.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.