Terror og naturkatastrofer holdt Borgerservice travl i 2015
Særlig efter et kraftigt jordskælv i Nepal i april fik mange danskere brug for hjælp fra myndighederne.
Da et kraftigt jordskælv i april ramte Nepal, var mange danskere i landet for at trekke. De fik husly på den jordskælvssikrede danske ambassade.
Da et kraftigt jordskælv i april ramte Nepal, var mange danskere i landet for at trekke. De fik husly på den jordskælvssikrede danske ambassade. Foto: Colourbox/Free


Terrorangreb i Paris i januar og november, jordskælv i Nepal i april, skud mod badegæster i Tunesien i juni og flystyrt ved Sharm el-Sheikh i Egypten i oktober.

2015 var præget af usædvanlig mange kriser, og det har betydet, at Udenrigsministeriets Borgerservice har haft travlt med at hjælpe nødstedte danskere.

- Jeg kan ikke huske, at der i de mange år jeg har været herinde, har været et lige så travlt år, siger chefen for Udenrigsministeriets Borgerservice, Ole Egberg Mikkelsen.

Beredskabet, der bistår danskere i udlandet, blev aktiveret 20 gange sidste år i større eller mindre grad. Det Globale Vagtcenter, der er åbent hele døgnet, modtog omkring 30.000 telefonopkald og tusindvis af skriftlige henvendelser.

- Der er en lang række faktorer, der har forårsaget kriserne. Men det er klart, at det har betydning for statistikken, at der har været en del terrorangreb, særlig i Nordafrika og Mellemøsten, siger borgerservicechefen.

Det var dog en naturkatastrofe, som sendte flest danskere i nød. Efter jordskælvet i Nepal havde mange danskere brug for tag over hovedet, fortæller Ole Egberg Mikkelsen.

- Det var højsæson for trekking, og specielt mange unge danskere var i Nepal. De var indkvarteret på hoteller, der var styrtet sammen, eller som var i fare for at styrte sammen, siger han.

"The Last Resort" kaldte de rejsende den jordskælvssikrede danske ambassade, hvor de blev indkvarteret.

De mange kriser skal dog ikke afholde danskerne fra at rejse ud i verden, mener Ole Egberg Mikkelsen.

- Vi har alle interesse i, at danskere rejser og oplever alle de spændende ting, de kan. Men man skal selvfølgelig træffe de nødvendige foranstaltninger, siger han.

Borgerservice opfordrer til, at man læser Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Desuden er det en god idé at registrere sig på den såkaldte danskerliste på Udenrigsministeriets hjemmeside og downloade ministeriets app. På den måde kan Borgerservice få kontakt, hvis der opstår en krise.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.