Sydkorea suspenderer salg af 80 Volkswagen-modeller
Volkswagen har snydt med tal for brændstofforbrug i 47 forskellige modeller, viser undersøgelse ifølge Yonhap.
Der er kommet ridser i lakken hos Volkswagen, der sidste år blev afsløret i at have installeret snydesoftware i millioner af biler. Arkivfoto
Der er kommet ridser i lakken hos Volkswagen, der sidste år blev afsløret i at have installeret snydesoftware i millioner af biler. Arkivfoto Foto: Colourbox/Free


Regeringen i Sydkorea har suspenderet salget og tilbagetrukket miljøgodkendelser af 80 bilmodeller fra Volkswagen.

Der sker i kølvandet af, at Volkswagen er blevet taget i at snyde med miljøtest, skriver nyhedsbureauerne Yonhap og AFP. Reuters taler dog kun om 32 modeller, der nu ikke må sælges.

Samtidig har den tyske bilproducent fået en bøde på 17,8 milliarder won - svarende til 107 millioner kroner. Den bøde skyldes konkret, at der er blevet snydt med brændstoftal i 47 forskellige modeller ifølge Yonhap.

Straffen kommer, efter at de sydkoreanske myndigheder har gransket Volkswagen, der blev beskyldt for at have opnået miljøcertifikater til sine biler ved hjælp af rapporter, der havde forkerte data om støjniveau, brændstofeffektivitet og forurening.

VW har selv indrømmet, at selskabet har haft installeret ulovlig software i omkring 11 millioner dieselbiler på verdensplan. Softwaren betød, at bilerne i test fremstod langt mere miljøvenlige, end når de kørte på normal vis.

Sydkoreas miljøministerium oplyser, at myndighederne har tilbagetrukket godkendelserne for 83.000 diesel- og benzinbiler, skriver Yonhap. Der er tale om biler med både Volkswagen-, Audi- og Bentley-logoer på kølerhjelmen. Volkswagen ejer de to sidstnævnte bilmærker.

I alt har 209.000 biler under Volkswagen-gruppen nu fået fjernet deres miljøcertifikat i Sydkorea.

Tidligere har Volkswagen modtaget en bøde i landet på 14,1 milliarder won, der svarer til 85 millioner kroner, i forbindelse med sagen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.