Svensk vinter var den mildeste i mands minde
De svenske isbrydere var kun i aktion 132 gange i år, hvor isvinteren var usædvanlig kort.
Isvinteren i Sverige har været usædvanlig mild, og isbryderne har ikke haft nær så meget at lave som i de foregående år. Arkivfoto.
Isvinteren i Sverige har været usædvanlig mild, og isbryderne har ikke haft nær så meget at lave som i de foregående år. Arkivfoto. Foto: CASPER DALHOFF/POLFOTO


Isvinteren i Sverige kom i år sent, sluttede tidligt, og isbryderne havde usædvanligt få opgaver sammenlignet med de foregående år.

- Det er den mildeste (isvinter, red.), vi nogensinde har haft, siger Ulf Gullne, der er chef for isbryderledelsen under det svenske søværn, i en pressemeddelelse ifølge nyhedsbureauet TT.

I Sverige anses en isvinter som tidlig, hvis farvandene fryser til i slutningen af november, en normal i midten af december og en sen i januar. Årets isvinter satte først ind 13. januar og sluttede 30. april, da isbryderen Ymer som den sidste afsluttede sæsonens opgaver.

Normalt er isbryderne aktive frem til midten af maj.

- Der er fortsat en smule is længst oppe mod nord, men den is har vores finske venner lovet at tage hånd om. Der har aldrig været så tidlig en afslutning, konstaterer Ulf Gullne i meddelelsen.

Årets isvinter har været speciel på flere måder. Selv udbredelsen af is har været usædvanlig beskeden.

- Isvinteren kom meget sent i gang. Det blev vinter i januar, men sydlige vinde betød, at isen blev presset op i den nordlige del af Den Botniske Bugt. Normalt er hele bugten dækket af is. Sådan var det ikke i år, konstaterer Ulf Gullne.

I Østersøen har der aldrig været så lidt is, som tilfældet har været i år. Selv ikke under de vejrmæssigt milde perioder i 1730'erne og 1930'erne menes mængden af is at have så beskeden som i år.

Men der var fortsat behov for flåden af isbrydere i Sverige. Skibene assisterede 132 handelsskibe og måtte i 11 tilfælde bugsere skibe, der sad fast i ismasserne. I hårde vintre kan antallet af den slags indsatser være op mod 6000.

Ulf Gullne betegner dette års isvinter som "lidt kedelig".

- Men vi kan ikke undvære isbryderne, fordi du aldrig ved, hvordan isvinteren bliver. Vi skal være parate til at støtte den kommercielle skibsfart.

Herhjemme generede is senest skibsfarten i 1996. I efteråret 2013 besluttede Folketinget derfor at sætte forsvarets tre statslige isbrydere til salg, fordi det blev for dyrt at holde dem i beredskab.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.