Studerende: Reformen er ødelæggende
Danske Studerendes Fællesråd er rystet over, at ministeren ikke vil lytte til kritikken af fremdriftsreformen.
Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen vil ikke forholde sig til kritikken af fremdriftsreformen.
Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen vil ikke forholde sig til kritikken af fremdriftsreformen. Foto: DAVALI PHILIP/DAVALI PHILIP


Det er på tide, at landets uddannelsesminister, Sofie Carsten Nielsen (R), får hovedet op af jorden og forholder sig til kritikken af den fremdriftsreform, som Folketinget vedtog i 2013.

Sådan lyder det fra formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Yasmin Davali, efter at uddannelsesministeren tirsdag afviser, at fremdriftsreformen skader de studerendes uddannelse.

- Jeg synes, at det er skræmmende at opleve en minister, der så konsekvent nægter at forholde sig til de advarsler, hun får fra hele sektoren, siger formanden i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Der er ingen tvivl om, at reformen kommer til at have ødelæggende konsekvenser for vores uddannelser. Det virker som om, hun håber på, at problemerne går over af sig selv, hvis hun bare ignorerer dem længe nok. Men det gør de altså ikke.

Kernen i fremdriftsreformen er, at landets studerende skal blive hurtigere færdig med deres uddannelse og komme hurtigere ud på arbejdsmarkedet.

Den målsætning mener landets studerende dog ikke, at man har nået.

Man kommer længere væk fra virkeligheden og længere væk fra arbejdsmarkedet, er de studerendes budskab i en ny stor undersøgelse af reformen, som 3800 studerende har deltaget i, og som er foretaget af Djøf, Dansk Magisterforening og Ingeniørforeningen.

Alligevel fastholder Sofie Carsten Nielsen fremdriftsreformens berettigelse.

- Jeg står ved, at vi stiller nye krav til både uddannelserne og de studerende om at tilrettelægge studierne lidt anderledes, siger uddannelsesministeren i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Hos Danske Studerendes Fællesråd har man svært at ved at se, hvordan det skal blive muligt at indgå i en drøftelse af reformen med uddannelsesministeren.

- Det bliver rigtig svært at indgå i en konstruktiv dialog, når ministeren på forhånd har besluttet sig for at stille sig på bagbenene og lade være med at lytte, siger Yasmin Davali.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.