Skandaleløb skulle aldrig have startet
Fredag kendte arrangørerne til baneproblemer i Polen. Alarmklokkerne burde have ringet, siger Erik Gundersen.
Troy Batchelor og Nicki Pedersen, lørdag aften i det polske Speedway Grand Prix i Warszawa, der stoppede efter 12 heats, da kørerne frygtede for helbredet på den tvivlsomme bane.
Troy Batchelor og Nicki Pedersen, lørdag aften i det polske Speedway Grand Prix i Warszawa, der stoppede efter 12 heats, da kørerne frygtede for helbredet på den tvivlsomme bane. Foto: PABIJAN JAREK/POLFOTO


Sæsonens første speedway-grandprix i VM-serien blev afbrudt efter 12 heats lørdag aften, da kørerne frygtede for helbredet på den tvivlsomme bane.

Men spørger man den tidligere topkører Erik Gundersen, der har tre individuelle verdensmesterskaber på cv'et, så skulle lørdagens grandprix i Warszawa aldrig være begyndt.

- Over 15 år har man har bygget engangsbaner, så man har oparbejdet en vis erfaring og rutine med det. Katastrofen i forhold til i går (lørdag, red.) er, at hele løbet kollapser foran næsten 60.000 tilskuere.

- Man siger, der var koldt inde på stadion, og man kunne ikke komme af med fugtigheden inde på banen. Det er ingen undskyldning, for der må være teknikere, som ved, hvordan banen skal bindes sammen under forskellige luftfugtighedsforhold.

- De har kendt problemerne dagen før, hvor træningen blev aflyst. Man har haft det hele lidt på fornemmelsen.

Spørgsmål: Burde de så have kørt de første 12 heats?

- Nej, egentlig ikke. I bagklogskabens lys har man vidst, at det her ville gå galt. Man aflyser træningen, og kun få er ude lørdag formiddag. Der kunne man se, at det kunne ende helt galt - og det gjorde det så også.

- Derfor skulle man måske have udsat løbet til i dag (søndag, red.), for at få noget vind eller varme i banen. Jeg forestiller mig ikke, det er raketvidenskab, når teknikerne ved, hvordan luftfugtighed, kulde og varme spiller sammen med de materialer, de arbejder med, siger Erik Gundersen.

I dag er Erik Gundersen ansat som ungdomstræner under Danmarks Motor Union. Han forklarer, hvorfor banen i Warszawa gjorde kørerne bange for at køre ræs.

- Banen er farlig, fordi den bliver uens. Nogle steder kommer der spor, så man ikke kan køre i det "bid", man tror, man har med baghjulet.

- Så kommer der måske en fuge på 10-15 centimeters dybde, som man ikke kan se, og så kan kørerne ryge af, lige som man så flere gange i Warszawa, siger han.

Tidligere er der kørt VM-grandprixer under regnvejr, men det gør sjældent banen så farlig, som tilfældet var under lørdagens sæsonåbning.

- På en regnvåd bane ved man, at man har vand på banen, og underlaget kan absorbere så og så meget. Der skal det stå ned i stænger, før han man har samme scenarie som her, siger Erik Gundersen.

VM-serien fortsætter til maj i Finland.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.