SAS flytter 130 piloter til Cimber
SAS lider under lave billetpriser og hård konkurrence om kunderne. En kur kan være flere fly i Cimber.
- Helt overordnet har vi aldrig set billetpriser så billige, som de er nu, siger Flemming Jensen, der er driftschef i SAS.
- Helt overordnet har vi aldrig set billetpriser så billige, som de er nu, siger Flemming Jensen, der er driftschef i SAS. Scanpix


Det er kamp om flykunderne, og et af midlerne i kampen er billige flybilletter. Det fly ser SAS sig nu også nødsaget til at hoppe på - og første skridt er allerede taget med købet af Cimber for 10 dage siden.

- Helt overordnet har vi aldrig set billetpriser så billige, som de er nu, siger Flemming Jensen, der er driftschef i SAS.

Han påpeger, at kunderne til SAS er der. Alene i fjerde kvartal af det forskudte regnskabsår i SAS steg antallet af kunder med 590.000 i forhold til perioden året før. Nu skal SAS bare have pengene til at passe, så der kan komme overskud i luftfartsselskabet.

SAS fik et underskud på 545 millioner kroner i 2013/14. Året før endte selskabet med et overskud på 719 millioner kroner. Og derfor meldte selskabet torsdag ud, at man skal spare 1,6 milliarder kroner med fuld effekt i 2017.

- Som en del af vores strategi skal vi ikke flyve jetfly i SAS. Men vi har nu skabt muligheden for at fortsætte med den regionale flyvning med de mindre fly i Cimber, siger Flemming Jensen.

- Vi har 12 jetfly i SAS, som vi nu arbejder på at få flyttet over i Cimber. Og til dem hører 130 til 140 piloter, siger driftschefen.

- Vi ser det som en virksomhedsoverdragelse, og vi har valgt at gå i dialog med de faglige organisationer for at få løst de problemer, der kunne være, siger Flemming Jensen.

At der er penge i at flytte fly og piloter fra SAS til Cimber skyldes, at Cimbers overenskomster er enklere og billigere. Derfor vil der være store besparelser for SAS i forhold til, at de selv skulle stå for de regional ruter med de mindre fly.

Der er også knyttet kabinepersonale til de mindre SAS-fly. Men de er ikke på samme måde som piloterne bundet til en bestemt flytype.

Hvad Cimber skal hedde, når det bliver en del af SAS, er endnu ikke besluttet.

- Vi har andre presserende ting lige nu, siger Flemming Jensen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.